Bli med på Stolpejakta!

Bli med på årets stolpejakt i Aurskog-Høland! 6. mai kan du sette i gang, og 73 nye stolper er satt opp rundt om i vår kommune. Stolpejakt er en morsom turaktivitet som gjør deg bedre kjent i kommunens kriker og kroker, og samtidig kan du vinne flotte premier. Det blir satt ut stolper på Aurskog, Bjørkelangen, Hjellebøl, Halsnes, Setskog og Rømskog. All info finner du her!

– Det er imponerende deltakertall hvert år, og i fjor var det over 3000 deltakere, kanskje vi kan få rekord i antall deltakere i år, sier folkehelsekoordinator Anne Mette Brustuen i Aurskog-Høland kommune.

Aurskog-Høland går nå inn i sitt 13. år av «Stølpejakta», som er et populært gratis lavterskeltilbud i nærmiljøet. Stolpejakta har blitt mer og mer populært over tid, noe antall registrerte deltagere viser, med en økning fra 500 til 3150 mellom 2016 og 2023. Tiltaket fenger mosjonistene, og er et godt bidrag til folkehelsen.

– Har du ikke prøvd tilbudet før, så hvorfor ikke prøve i år? sier Brustuen.

OK ØST, orienteringsklubben i Aurskog-Høland, og Mangenfjellet Turlag er hovedarrangører av Stølpejakta. De samarbeider med andre aktører og blant disse er Aurskog-Høland en bidragsyter til dette flotte tilbudet.

Du kan jakte stolpe helt frem til 31. oktober.

Kom deg ut på veier og i skogsterreng

Opplegget er beregnet for turgåere og syklister som synes det er fint med litt ekstra trim og samtidig kunne bli bedre kjent i vår flotte kommune. Flere av stolpene kan tas av rullestolbrukere.

73 stolper kan letes opp i Aurskog-Høland i år. Hver stolpe består av en meterhøy trestolpe med nummer og en bokstavkode, samt en QR-kode for deg som vil bruke smarttelefon til å registrere stolpene. Det er 4 forskjellige vanskelighetsgrader, så det er muligheter for de fleste av oss til å delta og til å finne så mange stolper du ønsker.

Som tidligere vil det bli lagt ut en kartfolder for bruk til «Stølpejakta 2024», eller man kan benytte seg av en app på smarttelefonen. Det vil det bli annonsert i Indre Akershus Blad fredag 3. mai om hvor kartfoldrene kan hentes. Rådhuset på Bjørkelangen er et av stedene.

Det er 6 kartområder i år. Det blir satt ut stolper på Aurskog, Bjørkelangen, Hjellebøl, Halsnes, Setskog og Rømskog. Ved siden av stolper langs veisystem, blir det også mulighet for skogsvandring langs stier og skogsbilveier. Vi kan lokke med flotte skogsturer på Hjellebøl, Skaratjennsrunden på Setskog og en fin runde på Rømskog.

I år kan du også oppsøke Halsnes og vandre rundt på den idylliske halvøya ved Mjermen. Arrangørene anbefaler spesielt Halsnes og de 3 skogsturene med nydelig terreng, skogsbilveier og stier.

Vi må alle respektere elgjakta som starter opp 25. september. En del av opplegget foregår langs stier og bilveier i skogsterreng, og det kan være lurt å ta disse stolpene før jakta begynner. Kontakt grunneier dersom du må ut i elgjaktperioden for å forhøre deg om eventuelle jaktdager i området.

Vinn flotte premier!

Alle som deltar, vil få muligheten til å vinne premier. For hver stolpe du finner og registrerer samler du vinnersjanser til uttrekkspremier. Jo flere du oppsøker, jo større er sjansen til å vinne en av de 10 premiene.

OK ØST Aurskog-Høland, Mangenfjellet Turlag og Aurskog-Høland kommune oppfordrer flest mulig til å være med på en spennende stølpejakt.

God tur!

Sist endret: 30.04.2024