Uke 42: Koronasituasjonen i vår kommune nå

Vi er nå over i en normal hverdag med økt beredskap. Hva innebærer økt beredskap, hvordan er smittetrykket, og hvordan organiseres vaksineringen i vår kommune nå? Kommunedirektøren orienterte formannskapet om koronasituasjonen i vår kommune, og du kan se hele orienteringen her.

– Vi er nå over i en annen fase enn vi har vært tidligere. Smittetallene er ikke lenger noe man skal fokusere mye på. Vi ser en god normalisering i hverdangen rundt oss, men vi har fortsattansvaret for å overvåke. Det er spesielt i forhold lokale smiteutbrudd, sier kommunedirektør Inger Hegna.

Normal hverdag med økt beredskap

Det er gjennomført 12.334 koronatester siden februar 2020. 9 personer er i hjemmeisolasjon, og til sammen har 618 personer testet positivt.

– Prøvetakingen faller kraftig. Det er mange som er vaksinert, og vi fortsetter også å vaksinere. Når det gjelder smittede, er det en smittet nå og da. Det er ingen utrburdd, og smitten er jevnt fordelt aldersmessig, det er ikke noen klynger med smitte. Vi har et øye på smittetallene, men vi har ikke stort fokus på dette nå, sier Hegna.

Vaksinering

Nå er det satt 23.772 koronavaksiner i kommunen.

• Innbyggere med 1 dose: 12.526
  • Innbyggere med 2 doser: 11.148
  • Innbyggere med dose 3: 98  (innbygger meldt fra lege jfr. anbefaling fra FHI, eller går på medisiner iht. medisinliste fra FHI)

I uke 42 blir det vaksinering fra 15-18 onsdag. Drop-in blir da fra 15.30-18.00. Vaksinetelefonen åpnes igjen for en periode. Vi vil bemanne telefonen mandag og tirsdag fra klokken 10.00-14.00, og onsdager klokken 09.00-18.00, slik at vi er tilgjengelige for spørsmål, bestilling av timer og flytting av timer etc. Vi ønsker sende ut brev til 65+ om dose 3 denne uken, og forventer da større pågang på telefon og e-post.

Justert TISK

Formannskapet fikk en orientering om justert system for testing, isolering, smittesporing og karantenering (TISK). Nedjustert TISK innebærer at færre må gå i karantene, og at kommunene i mindre grad skal drive med smittesporing.

Det vil kun være smittekarantene for uvaksinerte husstandsmedlemmer og tilsvarende nære personer. Smittede personer oppfordres til å varsle nærkontakter og oppfordre dem til å teste seg. Mer informasjon om dette finner du her.

Åpning av grensestasjoner

Midnatt natt til onsdag 6. oktober åpnet alle grenseoverganger. Dermed åpnes også grenseovergangene ved fylkesvei 1478 Sukkerveien og 126 Trosterud. Skiliting om kommunalt testtilbud er på plass for passerende med testkrav.

Her er alt du trenger å vite om åpningen, nye regler og testkrav

Mer informasjon

Mer informasjon om koronasituasjonen i vår kommune, lokale regler og svar på koronaspørsmål finner du her.

• For å bestille test - ring legevakten 116 117.

Sist endret: 19.10.2021