Nye hjemmesider 30. desember
Velkommen til vår nye hjemmeside! I forbindelsen med kommunesammenslåingen og opprettelsen den nye kommunen har vi også fått nye hjemmesider. Den nye siden skal være mer brukervennlig, lettere å finne frem på og har flere muligheter enn den gamle hjemmesiden.
30.desember lanserer nye Aurskog-Høland kommune en ny hjemmeside. Der står brukeren i fokus. Målet er at sidene skal være enkle å forstå og navigere i for alle. Hjemmesiden er bygd slik at den tilpasses PC, mobil og nettbrett. Videre er den utviklet med fokus på universell utforming, slik at den for eksempel er bedre egnet for svaksynte.
– Vi vil være tilgjengelig og brukervennlig. Brukeren har stått i fokus under utviklingen av de nye sidene, og vi har lagt mer vekt på tjenestene kommunen gir til innbyggeren enn hvordan vi er organisert, sier prosjektleder Erik Gangnæs.
Først og fremst er oppbyggingen basert på hva kommunen vet at brukeren er interessert i.
– At barn, skole og familie kommer først er ikke tilfeldig. Analyser viser at dette er de sidene innbyggerne bruker mest, sier Alette Eldøy, kommunikasjonsrådgiver i kommunen.
Min side
Med den nye hjemmesiden lanseres også Min side. Der vil du i løpet av 2020 kunne sende inn søknader, se dine fakturaer, endre fakturaintervall med mer.
– I løpet av 2022 vil vi gjøre vårt historiske eiendomspapirarkiv digitalt og tilby dette under min side, forteller Gangnæs.
Hva skjer
Den nye hjemmesiden har en kalender hvor lag og foreninger kan registrere seg, og selv legge inn sine aktiviteter i kalenderen.
– Vi håper denne kalenderen vil bli flittig brukt, og oppmuntrer alle lag og foreninger til å ta den i bruk, sier Eldøy.
Etterhvert vil det også komme et register for lag og foreninger i kommunen.
Ny digital medarbeider Kari
Etter hvert vil den nye nettsiden også få en digital medarbeider som kan svare på spørsmål døgnet rundt. "Kommune-Kari" er en chatrobot som svarer på spørsmål om kommunens tjenester, søknadsfrister, kontaktinformasjon og åpningstider. Hun jobber døgnet rundt, og blir smartere for hver dag.
– Av praktiske årsaker lanserer vi kommunekari i midten av januar. Kommunekari gir mye raskere svar på søk enn et tradisjonelt søk. Basert på robotteknologi og innbyggerinnsikt fra andre kommuner kan vi skreddersy presise svar slik at man får korrekt svar på det man lurer på, sier Gangnæs.
Ansattsøk
Sammen med kommuneKari lanseres også et nytt ansattsøk.
– Vi ønsker å være transparente og tilgjengelige ovenfor innbyggeren og vil legge ut alle telefonnummer til ansatte som skal betjene publikum. Du vil også kunne se hvem som jobber i hvilke avdelinger og finne e-postadressen til samtlige ansatte, sier Eldøy.
Under utvikling
Den nye hjemmesiden er under utvikling og skal fylles med mer informasjon og bedre funksjonalitet. Lansering viser første fase, men det gjenstår fortsatt endel arbeid, og den vil følges opp med utvikling av flere selvbetjeningsløsninger.
– Vi jobber videre med utvikling og forbedring av nettsiden, og vil komme med flere digitale tjenester og flere digitale skjemaer neste år, sier Gangnæs.
Sist endret: 24.11.2020