Ta ansvar - vær en trygg trafikant

I august har vi et spesielt fokus på trafikksikkerhet. Aurskog-Høland er godkjent som trafikksikker kommune, og jobber med trafikksikkerhet gjennom hele året. Alle har ansvar for egen oppførsel i trafikken, og for å vise hensyn til sine medtrafikanter. Her får du noen tips til hva du kan gjøre for å bidra til trygge veier i kommunen.

– Som trafikksikker kommune har Aurskog-Høland kommune et spesielt ansvar for å ivareta trafikksikkerheten for innbyggere, besøkende og næringsdrivende i kommunen. Alle som ferdes i trafikken må imidlertid ta sitt ansvar for å være en trygg trafikant, sier Else Marie Stuenæs, rådgiver overordnet plan i Aurskog-Høland kommune.

Som bilist er det viktig at du følger med på veien, holder fokus og stopper om du blir ufokusert, trøtt eller sliten.

Verste ulykkesmåneder på åtte år

Det siste halvåret har vært de verste ulykkesmånedene på åtte år. En ny undersøkelse viser at mange lar seg distrahere av mobiltelefonen mens de kjører bil. Sammen med Trygg Trafikk ber Aurskog-Høland kommune innbyggere, besøkende og næringsdrivende om å sette telefonen i «bilmodus» før du kjører.

– Bilmodus er en funksjon som minner om flymodus, og som finnes på de fleste moderne smarttelefoner. Når bilmodus er aktivert, vil telefonen bli mindre distraherende, og det blir lettere å holde fokus på veien. Funksjonen kan automatisk bli slått på hver gang du kjører bil, sier Stuenæs.

Tenk over hvor mye du drikker

– I samarbeid med alkoholvettorganisasjonen Av-og-til er Aurskog-Høland kommune med i en sommerkampanje som handler om å tenke over hvor mye voksne drikker foran barna i sommer. Vi ber alle tenke seg godt om før de kombinerer bilkjøring, båtkjøring og alkohol, sier folkehelsekoordinator Anne Mette Brustuen i Aurskog-Høland kommune.

Ta ansvar - bidra til å gjøre veiene tryggere!

TT_Kommune_Still_ 1_1 (002).png

Sist endret: 08.08.2022