Flagg svensk og norsk

Velkommen til festmarkering på Urskog fort!

I morgen onsdag 7. juni inviterer vi til feiring av Norges endelige selvstendighet. På denne datoen i 1905 ble unionen med Sverige oppløst. Benytt sjansen til å besøke et av kommunens viktigste kulturminner. Bli kjent med fortets historie, møt sambygdinger og nyt mat og musikk - i historiske omgivelser!

Program: Del 1
• 17:00 "Historisk quiz"-løype åpner. Oppstart ved nedre parkering v/Dingsrud. På fortet venter det premier!
• 18:00 Åpning oppe på fortet. Aurskog skolekorps spiller. Firing av «sildesalaten» og heising av det norske flagget.
• 18.15 Musikalsk innslag på vollen v/Richard og Emma Morgan.
• 18:30 Gratis pølser og brus.

Program: Del 2
• Skattejakt for barna.
• ”Åpne Hus” i kommandantboligen, kasernen og «dormeriet».
• Orientering om kanoner og utgravningen av Urskog Fort.

Ta med noe å sitte på og klær etter vær.
Hovedparkering nede ved gården Dingsrud åpner kl. 17:00. Øverste parkering ved fortet er forbeholdt bevegelseshemmede.

Arrangører: Aurskog-Høland kommune, Aurskog historielag, Urskog Forts venner og Aurskog-Høland Rotaryklubb.

Sist endret: 06.06.2023