Tema: Sansemotorikk, inkludering og lek

Hvordan kan vi bruke sansemotoriske aktiviteter for å skape et inkluderende miljø for de yngste barna?

Vi opplever verden rundt oss ved hjelp av sansene våre alle sammen, og de yngste barna bruker hele kroppen i sin utforskning. Barnehagen skal legge til rette for at barn inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetniniger. Her noen bilder fra hvordan ungene på Tyttebærtua opplever glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer og utvikler kroppsbeherskelse og koordinasjon gjennom kroppslige utfordringer. De bruker synet for å utforske hvordan lyset kan brukes og hvordan farger skapes, og hvordan ulike materialer kan kjennes ut.

Felles undring, samtaler og uforskning gir ungene verdifulle innspill til innhold i lek og aktiviteter. Personalet bruker dette bevisst for å legge til rette for et inkluderende miljø der ungene er trygge på hverandre og kan glede seg over andres opplevelser, og hjelpe hverandre på veien. Dette krever oppmerksomme voksne som støtter og hjelper ved behov, og roser og oppmuntrer underveis.

Hinderløype in action (1).jpg

En hinderløype kan legge til rette både for allside erfaringer med hele kroppen, og kunsten å inkludere hverandre i køen og vente på tur.

Hinderløype med støtte og veiledning av voksen.jpg

Her er køen på plass og to venter på tur. De ser spent på om barnet foran kommer seg over hindringen med hjelp fra en støttende voksen.

Hinderløype.jpg

Passer et barn inni dette hullet tro? Hvor stor er kroppen min egentlig?

Sanserom.jpg

I mørket tida  er det fantastisk mulighet å stimulere synet. Her må ungene inkludere hverandre ved å vente på tur, høre på hverandre når de forteller hva de ser og akseptere at ikke alle ser det samme.

Taktil sans og skaperglede.jpg

Salt på stekebrettet stimulerer til kunstverk og forskjellinge uttrykksformer av små kunstnere som samarbeider - sansestimulering og forskjellige uttrykksformer

Sist endret: 07.01.2021