Lettelser på hvem som må i karantene

Fra mandag 27. september blir det endringer i hvem som må i karantene, testes og smittespores. Det vil kun være smittekarantene for uvaksinerte husstandsmedlemmer og tilsvarende nære personer. Smittede personer oppfordres til å varsle nærkontakter og oppfordre dem til å teste seg. De nye reglene finner du her.

TISK er systemet for testing, isolering, smittesporing og karantenering. Nedjustert TISK innebærer at færre må gå i karantene og at kommunene i mindre grad skal drive med smittesporing.

Karantene blir et råd til de mest smitteutsatte: Personer som er i samme husstand eller er tilsvarende nære, og som samtidig er uvaksinerte/ikke-fullvaksinerte.

Øvrige nærkontakter fritas fra plikt til smittekarantene.

Rutinemessig smittesporing begrenses til nærkontakter som er husstandsmedlemmer og tilsvarende nære.

Dette er TISK

TISK står for testing, isolasjon, smittesporing og karantene. Det er tre nivåer av TISK:

• Vanlig TISK innebærer at hvert enkelt tilfelle som oppdages medfører smittesporing av nærkontakter i regi av kommunen, at nærkontakter må i karantene og oppfordres til å teste seg, og at påviste tilfeller går i isolasjon.
  • Forsterket TISK, som brukes ved kritiske smittesituasjoner, innebærer mer utstrakt testing, og nøye vektlegging av god gjennomføring av karantene og isolering.
  • Nedjustert TISK, som innføres 27. september, innebærer økt bruk av selvtester, at færre må gå i karantene og at kommunene driver målrettet smittesporing til kun de mest smitteutsatte.

Dette er endringene fra 27. september

• Karanteneplikten vil kun omfatte husstandsmedlemmer og tilsvarende nære personer.
  • Karantene for ikke-vaksinerte husstandsmedlemmer og tilsvarende nære personer, av en som er smittet, kan erstattes av testregime, enten ved:
    • daglig selvtesting fra fremre nese med antigen hurtigtest i 7 dager eller PCR-test annenhver dag i 7 dager.
  • Øvrige ikke- eller delvaksinerte nærkontakter som ikke er husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære personer slipper pliktig karantene, men oppfordres til å teste seg, begrense sosial kontakt inn til testsvar foreligger.
  • I tillegg må de være spesielt oppmerksomme på om de får symptomer i inntil 10 dager etter smitteeksponering.
  • Det skal være lav terskel for testing ved symptomer. Testingen kan foregå enten ved kommunal teststasjon eller ved selvtest hjemme. To selvtester tas med et døgn mellomrom.

5 råd

For at alle ikke skal bli smittet samtidig, og for at noen fortsatt skal få anledning til å bli vaksinert de neste ukene, kan vi alle følge fem råd for høsten og vinteren:

• Vaksiner deg mot covid-19, hvis du ikke har gjort det
  • Hvis du er i en risikogruppe, ta influensavaksine i år
  • Vær hjemme når du er syk og test deg for covid-19
  • Hvis du har covid – si fra til dine nærkontakter
  • Hold avstand til andre

Forfatter: Kari Aasberg Bradley og Alette Eldøy