Ekstraordinært formannskap: Slik er koronasituasjonen i vår kommune

Torsdag var det ekstraordinært møte i formannskapet. Her orienterte kommunedirektøren og smittevernoverlegen om koronasituasjonen i vår kommune, og bakgrunnen for de forsterkede tiltakene som trådte i kraft denne uken. Møtet ble filmet, slik at du kan se det i sin helhet her!

Forsterkede tiltak

På grunn av det økende smittetallet i Aurskog-Høland ble det i administrativt beredskapsmøte onsdag 10. mars bestemt å innføre forsterkede smittevernstiltak. Tiltakene har som hensikt å redusere mobilitet og sosial kontakt. Alle tiltakene ser du her.

– Det tas mange tester om dagen og det er bra, for det gjør at vi får en god oversikt totalt sett, sier kommunedirektør Inger Hegna.

Politikerne fikk i tillegg en orientering om vaksineringen i vår kommune.

– Vi holder det samme tempoet som vi har hatt over tid. Vi er nå i kategorien 75 pluss, så vi beveger oss stadig nedover. Våre aller mest sårbare er fullvaksinert, sier Hegna.

Roser barn og unge

Smittevernoverlege Lasse Christensen sa noe om bakgrunnen for de forsterkede tiltakene i vår kommune, og sa noe om smittesituasjonen.

– Vi tester ganske mange per døgn, mellom 400 og 450 per døgn, og andelen smittede ligger på 6-7 prosent. Det muterte viruset dominerer både i regionen og i kommunen, sier Christensen.

– Veldig ofte starter et smittetilfelle med import fra andre nærliggende kommuner. Man har klart å håndtere lokale utbrudd ved å teste mange, sette mange i karantene, handle raskt og få rask oversikt, sier Christensen.

Smittevernoverlegen roste barn og unge i vår kommune for måten de har taklet situasjonen på. Tallene viser at vi har lite smitte i de yngre aldersgruppene, sammenlignet med kommunene rundt oss.

– Barn og unge i kommunen er utrolig flinke til å etterleve både nasjonale anbefalinger og det vi ber om lokalt. Vi har lite smitte i den aldersgruppen, og der er det flere som skulle hatt en blomst, sier Christensen.

Mandag skal formannskapet på nytt behandle lokale koronaregler for vår kommune. Dette møtet sendes også direkte, og du kan følge det her.

Sist endret: 12.03.2021