Ekstraordinært formannskapsmøte: De nye koronareglene forklart

Regjeringen besluttet mandag kveld å innføre forsterkede tiltak i Viken fylke. Aurskog-Høland er en av 51 kommuner som fra midnatt, natt til tirsdag 16. mars fikk særlig høyt tiltaksnivå. Politikerne møttes til ekstraordinært formannskapsmøte for å oppheve lokal koronaforskrift. Her fikk de en gjennomgang av de nye reglene, og hvilke konsekvenser det får for vår kommune. Hva er anbefalinger, hva er påbud og hva betyr dette for vår kommune? Svaret får du her. Møtet ble filmet, og du kan se det i sin helhet her.

Ordfører og kommunedirektør satt i formannskapssalen, mens resten av formannskapet deltok via Teams.

Viken fylke opplever økende smitte med den engelske virusvarianten, og en høy andel av smitten kan ikke spores. Etter anbefaling fra statsforvalteren, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet, innførte regjeringen tiltaksnivå A (særlig høyt tiltaksnivå) i hele Viken fylke fra midnatt, natt til tirsdag 16. mars.

Tiltakene varer til og med søndag 11. april. Alle tiltakene finner du her.

Sist endret: 18.03.2021