Forkjølelse eller korona: Anbefalinger til ungdom og voksne

Forkjølelsesesongen er rett rundt hjørnet. I disse koronatider kan det være vanskelig å være sikker på når man skal være hjemme, og når man kan gå på skole eller jobb. Her finner du retningslinjene fra kommuneoverlegen.

Fungerende kommuneoverleges anbefaling til eldre elever og voksne er følgende:

Ved nyoppstått luftveissykdom (hoste, sår hals, feber) skal barna/ansatte umiddelbart tas ut av barnehage/skole. Dette er viktig fordi virussykdom smitter aller mest i de dagene symptomene oppstår.

For småbarn og barneskolebarn gjelder fortsatt at de kan gå tilbake til bhg/skole når allmenntilstanden er god. De trenger ikke negativ test. Les mer utdypende for de minste barna her.

Større elevene/voksne kan komme tilbake når de enten/eller:

• Symptomfrie.
  • Fortsatt forkjølelsessymptomer, men ikke lenger påvirkning av allmenntilstand eller feber og har en negativ koronatest.

Testing ikke er nødvendig hvis andre i samme husstand også har vært forkjølet i samme periode, og testet negativt. Da er det sannsynlig at symptomene skyldes forkjølelse hos alle, og ikke covid19.

For noen kan det være vanskelig å avgjøre om en har eller ikke har forkjølelsessymptomer. Hvis symptomene er helt beskjedne (kun antydning  til tett nese/litt renning fra nese – ingen andre symptomer), så er det lite sannsynlig at det er covid19. I de tilfellene kan en se an tilstanden hjemme en dag, og komme tilbake hvis en har sett at symptomene er helt beskjedne.

Tips og råd fra legevakten

Det blir mye koronainformasjon både fra stat og kommune for tiden, og det kan være vanskelig å få oversikt. Hvordan foregår testingen? Hva gjør jeg om en i familien har symptomer? Når skal barn testes? Her har legevakten samlet noen råd og retningslinjer om de mest usikre og etterspurte punktene.

Sist endret: 24.11.2020