Fortsatt gult nivå i barnehager og på barne- og ungdomsskoler

Barnehagene, barneskoler og ungdomsskoler fortsetter med gult nivå, men det vil gjøres noen endringer i smitteverntiltakene. Voksenopplæringen og videregående skoler går over på grønt nivå.

Det ble i administrativt beredskapsmøte søndag kveld, etter anbefaling fra smittevernoverlege Lasse Christensen, bestemt at barnehager, barneskoler og ungdomsskoler fortsatt skal drives på gult nivå. Det vil likevel gjøres noen lettelser. I barnehager og på barneskoler er det ikke lenger nødvendig med separate uteområder, da smitten i liten grad skjer utendørs. Ansatte kan ved behov nå skifte mellom 2-3 kohorter.

Det vil foretas en ny vurdering av trafikklysnivået den 26. januar.

Koronasmitten i vår kommune er økende, og den siste tiden har smitten blant barn også økt. Flere elever har testet positivt for korona de siste dagene ved både Bjørkelangen skole og Aursmoen skole, og det regnes nå som et koronautbrudd ved begge skolene.

Elever og lærere ved disse skolene blir nå bedt om å teste seg to ganger i uken, i fire uker fremover. Elever og lærere vil få tester ved behov.

Det er lav smitte blant elever på videregående og voksenopplæringen.

Her kan du lese mer om trafikklysmodellen.

Forfatter: Alette Eldøy

Sist endret: 16.01.2022