Møtes på tvers av generasjoner

Hvem har sagt at unge og gamle ikke kan henge? Gjennom aktivitet og meningsfulle samtaler oppstår verdifulle bånd mellom unge og eldre i Aurskog-Høland. Les mer og se de flotte bildene her!

– Generasjon M har hittil vært til stor glede for både pasienter, ungdommene og også for ansatte på jobb. Møtene mellom gammel og ung, og samspillet begge veier, er fantastisk å oppleve, sier Åshild Ringsbu, virksomhetsleder ved Aurskog sykehjem.

Ungdommene er med med på å planlegge og gjennomføre morsomme aktiviteter sammen med beboere på sykehjemmene i kommunen vår. Ungdommene tilbyr alle former for aktiviteter til alle pasientene og tilpasser disse ut fra hver pasient sitt eget ønske eller behov. Aktivitetene er både felles for flere, eller en-til-en. M-venner jobber sammen i grupper og får et innblikk i helse- og omsorgssektoren og en verdifull arbeidserfaring de kan sette på CV-en.

KAABgenerasjon-m5.jpg

På tvers av generasjoner: Ungdommene er med med på å planlegge og gjennomføre morsomme aktiviteter sammen med beboere på sykehjemmene i kommunen vår.

Bingo, quiz, kortspill og turer

– De har i tillegg en-til-en-aktiviteter som samtaler over en kaffekopp eller et saftglass inne på pasientrom, til både oppegående og sengeliggende pasienter. De har gjort manikyr og håndstell til pasienter som har lyst på det. De sitter også sammen med pasientene i lunsjen eller tidlig middag, som betyr at måltidene blir mer sosiale, pasientene sitter lengre rundt bordet og derfor også spiser mer mat. Dette er vinn-vinn! sier Ringsbu.

KAABgenerasjon-m.jpg

Vinn-vinn! Det har vært bingo eller kortspill på stua, steike vafler sammen med pasientene, trille turer ute, samle pasienter for quiz eller samtaler ute i hagen. De har tatt med seg pasienter på kunstutstilling på prestegården, eller triller turer ned til sentrum.

Gode tilbakemeldinger

– Vi får rapporter fra teamleder i generasjon M hver uke, som beskriver hva som er gjort og en evaluering av dagen. Det har utelukkende vært positive tilbakemeldinger hele veien, både fra ungdommene, pasientene, pårørende og fra de ansatte, sier Ringsbu.

Målet med prosjektet er å skape aktivitet, samhold, forståelse, fellesskap og gode opplevelser på tvers av generasjoner. Det er i dag 24 ungdommer som er fordelt på Aurskog Sykehjem, Ulvehaugen og Bjørkelangen skjermet enhet, avd. 2 og omsorgsboligen på Bjørkelangen.

– Det er kun gode tilbakemeldinger fra virksomhetene når det gjelder Generasjon M. Ungdommene jobber annenhver lørdag slik at virksomhetene har tilbud hver lørdag. De har fått god opplæring og opptrer som trygge og engasjerte, sier Linda Jørgensen, enhetsleder sykehjemstjenesten i Aurskog-Høland kommune.

KAABgenerasjon-m2.jpg

Suksess: På den ene siden får ungdommene verdifull arbeidserfaring. På den andre siden skal aktivitetene på sykehjemmene bidra til økt humør blant de eldre, bedre trivsel på avdelingene, og gi mer meningsfylte lørdager.

Generasjonsmøter

Opplegget er et samarbeid mellom Generasjon M, Sparebank 1 Stiftelsen Østfold Akershus og Aurskog-Høland kommune. Partene er blitt enig om felles effektmål, og det skal gjennomføres omfattende undersøkelser for å sikre at det leveres på disse:

• En meningsfull deltidsjobb: På den ene siden får ungdommene verdifull arbeidserfaring. Deltidsjobben skal bidra til at de opplever mer mening og mestring i hverdagen, kjenne på tilhørighet, bli tryggere på seg selv og får et innblikk i helse- og omsorgssektoren.
  • Aktivitet for eldre: På den andre siden skal aktivitetene på sykehjemmene bidra til økt humør blant de eldre, bedre trivsel på avdelingene, og gi mer meningsfylte lørdager.

Sist endret: 03.11.2022