Grønt først: Strømsparing

Aurskog-Høland skal være en god kommune å bo og jobbe i. Et godt naturmiljø med rent vann, ren luft og ren jord er avgjørende. Et av kommunen satsingsområder er «Grønt først». Her kan du se hvordan kommunen jobber for en ansvarlig strømbruk, og tips til hvordan du selv kan spare på strømmen.

– For å spare strøm må man redusere forbruket. Kommunen må gjøre de samme tiltakene som du og jeg gjør i husholdningene. Det betyr at man må unngå å ha for høy innetemperatur, skru av energikilder som ikke er i bruk og bruke ventilasjon fornuftig. Arealer som ikke er i bruk til opphold eller annet som krever romtemperatur må justeres ned på et minimum av temperatur, sier Jahn Arvid Svendsen, enhetsleder Eiendom i Aurskog-Høland kommune.

Aurskog-Høland er en grønn kommune på flere måter. Ikke bare består vårt areale av store deler skog og mark, et av våre satsningsområder er «Grønt først», og vi arbeider for å bli enda grønnere.

Jahn Arvid.jpg

Grønt først: – For å spare strøm må man redusere forbruket. Kommunen må gjøre de samme tiltakene som du og jeg gjør i husholdningene, sier Jahn Arvid Svendsen, enhetsleder eiendom i Aurskog-Høland kommune.

Tips: Slik kan du spare strøm

Hvordan kan du som bor i kommunen spare strøm? Enten du er mest opptatt av miljø eller lommebok er det smart å ta grep for å spare strøm i hjemmet.

Her får du noen strømsparingstips
  • Lavere temperatur og kortere utlufting.
    • Prøv deg fram med 1 eller 2 grader lavere temperatur på panelovnene på dagtid, og senk temperaturen på varmekabler. For hver grad du senker innetemperaturen, sparer du cirka 5 prosent av oppvarmingskostnadene. Du vil antakelig ikke merke veldig stor forskjell på kroppen når du skrur ned et par grader, men dersom det trengs, er det enkelt å kle på seg en ekstra genser og et par varme sokker.
    • Slå av varmen i alle rom som ikke er avhengig av oppvarming, og som du ikke oppholder deg i.
    • Skal du lufte ut i huset, bør du sette dører eller vinduer på vidt gap en kort stund, i stedet for å ha dem på gløtt over lengre tid.
  • Bruk varmt vann smartere.
    • Dusj sjeldnere og kortere.
    • Ikke tapp ut eller hell ut varmtvann før det har avkjølt seg til romtemperatur, slik at du utnytter all varmen fra vannet til å varme opp rommet.
  • Bruk mindre elektrisk belysning.
    • Slå av lys i alle rom du ikke bruker.
    • Du kan også skru av en eller flere av lampene i rommet du oppholder deg i.
  • Begrens den generelle elektronikkbruken.
    • Vurder om du kan kvitte deg med noen elektriske duppeditter, eller bruke dem sjeldnere. Må du tørke klær i tørketrommelen hver dag, eller har du tid til å vente på at de tørker på snora?
    • Slå helt av elektriske apparater når de ikke er i bruk. Det går kanskje litt raskere å starte opp TV-en når den står konstant i stand by, men samlet sett i løpet av ett år blir det mye unødvendig energibruk.
    • Bruk ECO-mode på maskinen når oppvask eller klesvask ikke er veldig skittent. Sørg for at du fyller maskinene med passe mye, slik at du ikke kjører maskinene mer enn du strengt tatt behøver.
  • Rett tilberedning og oppbevaring av mat.
    • Tin opp fryst mat i kjøleskapet og avkjøl varm mat før du setter det i kjøleskap eller fryser. På den måten hjelper du med å holde temperaturen i både rommet og kjøleskapet/fryseren jevn, og dermed bruker du mindre energi.
    • Varm opp maten mest mulig effektivt med lokk på kjelen, samt rett størrelse på stekeplata til den stekepanna eller kjelen du skal bruke.
  • Monter tettelister. Du finner luftlekkasjer rundt vinduet ved å føre et stearinlys langs listene og langs vegg- og taklister inne i rommet. Flammen vil blafre dersom det er trekk.
  • Etterisoler boligen. Utilstrekkelig isolering fører til kalde gulv og vegger, samt høy strømregning. Luftlekkasjer merkes ofte som trekk rundt vinduer, dører, i overgang mellom vegg og gulv/tak og langs gulv.
  • Bytt oppvarmingskilde. Ulike typer varmepumper er klimavennlige alternativ til elektrisk oppvarming. Med en varmepumpe får du mer varme ut av hver kilowatt-time. Det kan også lønne seg å installere for eksempel en vedovn eller pelletsovn. Når du først renoverer boligen din, lønner det seg å velge moderne energiløsninger samtidig. Sjekk mulighetene for støtte via Enovatilskuddet.

Kilde: Enova, strøm.no, norgesenergi.no

Energisparing

Vi tenker også grønt først når det kommer til strøm. I tillegg til en klimaplan har kommunen også laget en handlingsplan. Denne viser hva vi som faktisk skal gjøre i forhold til klima i tiden fremover. I denne handlingsplanen er det lagt inn et tiltak som omhandler energisparingsprosjekt.

– Kommunen har satt i gang et EPC-prosjekt. Det er et underprosjekt i vårt strategiske prosjekt «Grønt Først». EPC er på norsk en energisparkontrakt. EPC er bra for miljøet, bra for økonomien, og bra for drift og vedlikehold, og det er forankret i vår vedtatte klimahandlingsplan, sier Svendsen.

Energy Performance Contracting (EPC) kan oversettes til energisparing med resultatgaranti, eller kontraktbasert energisparing. Det er en avtale om gjennomføring av energisparende tiltak hvor energientreprenører garanterer og kontraktfester konkrete fremtidige besparelser for kunden. Nøkkelprinsippet er at alle energisparetiltakene finansieres gjennom de garanterte besparelsene uten tilleggskostnader. EPC vil som oftest være egnet for bygninger hvor energibruken kan reduseres, og hvor det er behov for en oppgradering eller utskiftning av system for energiforsyning, eller andre tekniske anlegg, for eksempel ventilasjonsanlegg eller belysning.

Kommunen har fått 400.000 i kartleggingsstøtte fra Enova.

Sist endret: 24.03.2022