Ikke la julemiddagen bli rottefest i kloakken!

Hver desember skjer det samme i kommuner over hele landet, og Romerike er intet unntak. Julekos, fet julemat og mye hjemmekokkelering skaper årlig store problemer for kommunene og avløpsselskapene.

Når innbyggerne skal vaske opp etter julemiddagen, og heller flytende matfett og stekeolje rett i avløpsrøret fører det til tette rør i hele ledningssystemet. Derfor lanserer flere kommuner på Romerike i desember den felles informasjonskampanjen «Ikke ett fett, Romerike!» Kampanjen skal sette fokus på problemet, og gi innbyggerne tips til hvordan de kan håndtere matrester og matfett på en måte som både er bra for avløpet og for miljøet – og ikke for rottene.

Problemet er at mange tenker at de kan helle ribbefettet og annet matfett i vasken og så vil det flyte ned i kloakken og bli borte. Det gjør det ikke. Når fettet avkjøles på veien ned i kloakken, koagulerer det og fester det seg til rørene og andre fremmedlegemer og kan tette dem helt. Dette kan føre til oversvømmelser og at kloakken renner tilbake. Dessuten er matfettet snaddermat for rotter, som kan leve godt på dette gjennom vinteren.

Ikke bare er det ekkelt, det er dyrt også. Tette og blokkerte rør koster kommunene millioner av kroner i ekstra vedlikehold hvert år.

Ekstra belastning i julen

Fett i rørene er et problem hele året, men mye fet mat rundt julen som ribbe, pinnekjøtt og smultringer fører til ekstra mye belastning på avløpet. Kommunens folk ser ikke frem til å måtte stake opp tette rør i julen. Restauranter og næringsmiddelbedrifter har for det meste kontroll på hvordan de håndtere sine større mengder fett og matolje, mens husholdningene ikke har samme bevissthet rundt dette mener kommunen. I år forventer kommunen ytterligere press på ledningsnettet ettersom koronapandemien gjør at det er færre restaurantbesøk og mer hjemmelaget julemat enn en vanlig jul.

Vi kan godt forstå at de fleste ikke tenker over hva som skjer med fett i rørene. De færreste har jo selv sett hva ribbefettet kan gjøre med avløpsrørene, men vi håper at «Ikke ett fett»-kampanjen kan få folk til å stoppe og tenke seg om før de skaper problemer med både egne og felleskapets avløpsrør.

Gode tips

Gode tips for håndtering av fettet fra stekning er å la det stå litt til det størkner, og deretter skrape det ut av stekepannen eller den ildfaste formen. Det faste fettet kan deretter enkelt kastes i matavfallet og bli en del av kretsløpet igjen. Alternativt kan det helles over på en melkekartong, som tapes igjen og kastes i restavfallet. Mindre mengder fett, for eksempel etter steking i stekepanne, tørkes av med kjøkkenrull og kastes i grønn pose i matavfallet, eller som restavfall.

Finn ut mer om rett håndtering av matfett på: IkkeEttFettRomerike – Det er ikke ett fett med fett i avløpet

Forfatter: ROAF

Sist endret: 22.12.2020