Uke 51: Koronasituasjonen i vår kommune nå

Hvilket risikonivå er vi på, hvordan er smittetrykket, hvor er det mest smitte, og hvordan organiseres vaksineringen i vår kommune nå? Kommunedirektøren orienterte formannskapet om koronasituasjonen i vår kommune, og du kan se hele orienteringen her.

Det er gjennomført 13.857 koronatester siden februar 2020. 65 personer er i hjemmeisolasjon, og til sammen har 1063 personer testet positivt. Vi er på nivå 2 på FHIs risikonivå.

Økende smittetall

Det er fremdeles økende spredning av koronaviruset i kommunen.

– Smittetallet er fremdeles økende. Det er to utrbrudd på Setskog og Bjørkelangen skoler. Omfanget er ikke stort, og utbruddene oppleves å være under kontroll. Det er også utbrudd i Rømskog barnehage. Barnehagen stenges fra onsdag på grunn av karantenering av personell, sier kommunedirektør Inger Hegna i sin orientering.

Det er foreløpig god kapasitet i fastlegetjenesten. Bemanningen på legevakten kan blir utfordrende på grunn av liten vikartilgang, og det er stor belastning på TISK-kapasiteten.

– Vi har hentet inn ekstra ressurser, og vi har personell som sitter på erfaring og som kan settes inn på smittesporing, slik at kapasiteten på TISK dimensjoneres riktig, sier Hegna.

Vaksinering

Vi utvider denne uken åpningstidene og drop-in tilbudet for vaksinering. Det er totalt satt 28.064 doser i kommunen. Vi har drop-in for alle, uavhengig om hvilken dose man skal ta. Forrige uke var det mange i aldersgruppen 65+ og helsepersonell som fikk tredje dose, og vi startet med å vaksinere aldersgruppen 45+. Nå innkalles lærere, barnehageansatte og de på 45+ til den tredje dosen.

Etter uke 50 ser vaksinetallene slik ut:

Sum dose 1: 12.672
Sum dose 2: 11.765
Sum dose 3: 3627
Forrige uke ble det vaksinert med både Pfizer og Moderna. Det ble satt til sammen 642 doser i uke 50. Vi er godt i gang med tredje dose.

Mer informasjon

Mer informasjon om koronasituasjonen i vår kommune, og svar på koronaspørsmål finner du her.

• For å bestille test - ring smittesporing på 63 85 26 50 mellom 09-19.

Sist endret: 20.12.2021