Ny kommunepodkast: «Former felles framtid»

Med Lars Jørgen Skaret i spissen, byr vi på både humor og alvor i denne nye kommunepodkasten «Former felles framtid». Målet er å inkludere, informere og glede innbyggere i alle aldre. Podkasten vil være tilgjengelig på Spotify og Acast fra onsdag 2. juni klokken 10:00.

Den siste tiden har de ansatte og innbyggere på tvers av sektorer og miljøer laget podkast om kommunen vår. Flere episoder er fortsatt under innspilling, og de ser frem mot lanseringen i neste uke.

– Jeg gleder meg til fortsettelsen! Det er moro å være med å forme en felles fremtid for kommunen med podkast! Nå håper jeg folk tar seg tid til å lytte! Vi har mange spenstige og kunnskapsrike folk i bygda, og jeg tenker det blir både lærerikt, nyttig og interessant å bli kjent med disse gjennom podden! Og hvem veit? Kanskje det blir litt moro også, sier podkastvert Lars Jørgen Skaret, som er lærer ved Bjørkelangen skole.

Saken fortsetter under bildene.

Podkastvert: Lars Jørgen Skaret under innspilling av første episode.

Tittelen «Former felles framtid» tar utgangspunkt i kommunens visjon «Muligheter, miljø og mangfold» som handler om å gå sammen for å gjøre det umulige mulig, velge grønt først og la ulikhetene forme vår felles fremtid.

– Podkasten skal kaste lys over hendelser og øke den lokale kunnskapen om hva som skjer i kommunen. Forhåpentligvis sitter du som lytter igjen med mer innsikt om Aurskog-Høland og alle de mulighetene som finnes her etter at du har lyttet, sier kommunedirektør Inger Hegna.

Forbereder innspilling: Fra venstre gjest Marianne Børke – rådgiver ved Fagstab Oppvekst og utdanning, ­– rådgiver Alette Eldøy ved Dialog og medvirkning og tekniker Trond Inge Johansen.

Temaer og deltakere

– Mitt bidrag har vært å skape en god og ufarlig stemning, og binde det hele sammen på en smidig måte. Det viktigste er at gjestene kommer i fokus med det de har på hjertet! I tillegg har det vært mulig å smette inn med en liten vits i ny og ne, au! Det har vært veldig morsom og lærerikt, og du blir kjent med mange nye mennesker og interessante temaer, sier Skaret.

Gjestene vil snakke om blant annet elbil og miljøeffekt, hvordan det er å være barnefamilie i Aurskog-Høland, rusproblematikk, foreldrerollen til både barn og tenåringer, hverdagen, tidsklemma, barn på skolen, nettvett og skjermtid. De vil også snakke om hvordan sosiale medier påvirker oss, vennskap, å gjøre gode valg i ungdommen og mye mer.

– I Aurskog-Høland har vi mange smarte og kloke folk, patrioter, innflyttere, bedriftsledere og frivillige som kan kaste lys over det unike og tidvis ukjente som skjer i hele kommunen. Vi presenterer nyskapende prosjekter og interessante mennesker som er gode til å forklare det de gjør og som byr på seg selv, sier Hegna.

Hvorfor podkast?

– Målet er å bygge stolthet, omdømme, bevissthet og interesse rundt næringslivet i Aurskog-Høland. Et ønske med serien er å bidra til økt investering og etablering innen næringslivet, tiltrekke oss nye innbyggere og beholde de innbyggerne vi allerede har i kommunen, forteller Inger Hegna.

«Podden» tar utgangspunkt i kommunens verdigrunnlag åpenhet, tillit og samhandling, og også FNs bærekraftsmål. Du vil bli bedre kjent med verdigrunnlagene våre gjennom disse temaene.

– I podkastepisodene har vi dialog med innbyggerne. Vi får fortalt hva kommunen gjør, og innbyggerne, lag og foreninger og ikke minst næringslivet kommer til ordet, forteller Anne Kirsti Johnsen som er kommunal leder ved Dialog og medvirkning.

Første episode

Første episode går av stabelen 2. juni klokken 10:00. Da vil man bli bedre kjent med vår ordfører Gudbrand Kvaal, kommunedirektør Inger Hegna og kommunalsjef Anne Kirsti Johnsen. De vil dele litt av seg selv og snakke om hvorfor vi lager podcast.

Innspilling første episode: Podkastvert Lars Jørgen Skaret med vår ordfører Gudbrand Kvaal, kommunedirektør Inger Hegna og kommuneleder Anne Kirsti Johnsen.

– Den nye kommunen har nå snart eksistert i ett år og visjonen muligheter, miljø og mangfold dyrkes frem i hele kommunen. Målet om å være en attraktiv og interessant kommune å leve, bo og arbeide i er fortsatt like aktuell og noe vi alle jobber aktivt for både innad i organisasjonen og utad mot våre innbyggere, sier Hegna.

Skaret hadde aldri ledet en podkast før, men er en ivrig podkastlytter.

– Jeg takker for tilliten. Det er sprekt av kommunen å dra i gang dette prosjektet. Det er moro med noe nytt, og jeg er stolt av Aurskog-Høland!

Satsningsområdene fra FNs bærekraftsmål

Dette er kommunens fem satsningsområder innenfor FNs  bærekraftsmål, som vi kommer nærmere innpå i podkasten:

1. Leve selvstendig og godt hele livet
  2. Tidlig innsats og forebygging av utenforskap
  3. Levende og vitale tettsteder og et mangfoldig næringsliv
  4. Grønt først
  5. Et begeistret fellesskap

Hvor kan du lytte?

Podkasten vil fra 2. juni klokken 10:00 være å finne på Spotify og Acast. Mer informasjon om hvor du finner den, vil bli delt på www.ahk.no og i sosiale medier.

Se video "Former felles framtid" her

Les om vår visjon og verdier her

Les om arbeidet med FNs bærekraftsmål her

Forfatter: Connie Iren Brenna