Oppdatert vaksineanbefaling for gravide

18.08 Gravide kvinner har noe økt risiko for alvorlig forløp av koronasykdom, og det er nå mer kunnskap tilgjengelig om vaksinering av gravide. FHI anbefaler nå alle gravide vaksine mot covid-19. Vaksinasjon i svangerskapet vil også beskytte barnet etter fødsel.

Pressemelding fra FHI:

Risiko for alvorlig sykdom blant gravide som blir smittet med koronavirus er lav. Samtidig viser internasjonale studier at gravide har noe høyere sannsynlighet for alvorlig forløp av koronasykdom enn ikke-gravide, og at risikoen er høyest i siste del av svangerskapet. Det kan skyldes at gravide får større belastning på hjerte og lunger etter hvert som barnet i magen vokser, og derfor er mer utsatt for alvorlig forløp hvis de først blir syke.

– Risikoen for den gravide tiltar utover i svangerskapet. Vi anbefaler derfor gravide kvinner som er i 2. og 3. trimester vaksinasjon med mRNA-vaksine mot koronavirus. Gravide som tilhører en risikogruppe for covid-19 kan også vaksineres fra 1. trimester, sier overlege Margrethe Greve-Isdahl ved Folkehelseinstituttet.

Etter et føre-var prinsipp anbefales gravide vanligvis ikke vaksiner i begynnelsen av svangerskapet. Gravide som tilhører risikogruppene for koronasykdom kan likevel vaksineres i 1. trimester, fordi risikoen for alvorlig sykdom vil være høyere også i 1. trimester hos de med underliggende sykdom.

– Data fra land hvor gravide er vaksinert viser at koronavaksinasjon ikke gir uheldig påvirkning på svangerskapsforløp for verken mor eller barnet i magen. Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler at gravide prioriteres for koronavaksine, og stadig flere land har startet vaksinering av gravide. Koronavaksinasjon er allerede anbefalt til gravide i Danmark og Sverige, sier Greve-Isdahl.

Koronavaksinering kan også gis til kvinner som planlegger å bli gravide, og kvinner som er under fertilitetsutredning og -oppfølging (IVF-behandling).

Vaksine til mor i svangerskapet kan også beskytte det nyfødte barnet

Det er lav risiko for at spedbarn i første leveår får alvorlig koronasykdom. Likevel blir barn i denne alderen innlagt på sykehus oftere enn større barn hvis de først blir syke. Dette er fordi man har lavere terskel for å legge inn spedbarn på sykehus når de er syke, og fordi de kan bli mer påvirket av både feber og luftveissymptomer enn større barn.

– Kvinner som vaksineres i svangerskapet, vil danne antistoffer mot koronaviruset som så overføres til barnet - særlig i siste del av svangerskapet. Derfor kan vaksinasjon av gravide bidra til å beskytte barnet de første månedene etter fødsel. Vaksinering i svangerskapet kan beskytte både mor og barn mot å bli syk med covid-19, sier Greve-Isdahl.

Gravide anbefales fullvaksinasjon med mRNA vaksine i svangerskapet

Kunnskap om vaksinasjon av gravide mot koronasykdom kommer i hovedsak fra land som har vaksinert gravide i mange måneder allerede. Gravide vil få tilbud om to doser med 3 - 8 ukers intervall med en av de to mRNA-vaksinene som er tilgjengelig i Norge. mRNA-vaksinene fra BioNTech/Pfizer (Comirnaty) og Moderna (Spikevax) anses som likestilt med tanke på effekt og sikkerhet for gravide.

– Et fleksibelt intervall er viktig slik at de som har kommet langt i svangerskapet har mulighet til å bli fullvaksinert før fødsel, mens for de som starter vaksinasjon tidligere i svangerskapet kan det tillates et lenger intervall. Best beskyttelse får man etter andre vaksinedose. Der hvor vaksinasjonsløpet ikke blir fullført i svangerskapet, kan dose to kan gis i barseltiden. Ammende kan også få vaksine, sier Greve-Isdahl.

Det er ikke sett andre bivirkninger etter vaksinasjon hos gravide kvinner sammenlignet med ikke-gravide kvinner på samme alder.

– I oppfølgingsstudier av vaksinerte gravide rapporteres det at gravide kan få de samme, vanlige bivirkningene som kvinner i samme alder. Det betyr at de kan få smerter i armen, slapphet, kroppsverk og feber. Bivirkningene er kortvarige og går over i løpet av én til to dager, sier Greve-Isdahl.

Gravide anbefales også vaksine mot influensa

Foran årets influensasesong oppfordres også gravide til å ta imot tilbud om influensavaksine.

– Vi forventer at årets influensasesong kan bli kraftigere enn normalt fordi vi har hatt mindre influensasykdom de to-tre forutgående sesongene, og immuniteten i befolkningen vil derfor være lavere enn vanlig. Både gravide kvinner og nyfødte er utsatt for alvorlig forløp av influensa, og gravide oppfordres som tidligere å ta imot tilbud om influensavaksine, sier Greve-Isdahl.

Greve-Isdahl har forståelse for at noen vil kunne bli bekymret for at det blir flere vaksinasjoner i svangerskapet, men understreker at det er god erfaring med at flere vaksiner i svangerskapet ikke påvirker svangerskapsforløpet eller fosteret negativt. Faktisk er det motsatt, ved at vaksinene beskytter både mor og det nyfødte barnet.

Det anbefales ikke at koronavaksine og influensavaksine gis samtidig fordi det foreløpig er begrenset erfaring med de nye koronavaksinene, men vaksinene kan gis med minimum én ukes intervall.

Mer informasjon fra FHI

Sist endret: 18.08.2021