Refleksdagen

I dag er det Refleksdagen og det blir markert med reflekser til alle ansatte i kommunen. Dette er nødvendig for bare 46 % voksne bruker refleks. Er du en av dem?

Over 1,7 millioner nordmenn har opplevd nestenulykker på grunn av manglende refleksbruk.

Refleksens dag

Hvert år arrangerer den nasjonale refleksdagen. Målet er å øke bruken av reflekser og redusere antall trafikkulykker. I år er refleksdagen 20. oktober. Refleksdagen minner oss om hvor viktig refleksen er nå som morgenene og ettermiddagene blir mørkere.

Selv om de fleste vet at refleksbruk øker synligheten, bruker bare fire av ti nordmenn refleks. De voksne er dårligst på refleksbruk. Bare 46 % voksne bruker refleks. Heldigvis utstyrer de barna sine med reflekser.

Aurskog-Høland kommune samarbeider med Trygg Trafikk og organisasjonen Av og til om trygghet og synlighet i trafikken

Billig livsforsikring

Å bruke refleks er en billig livsforsikring. Trygg Trafikk lister opp følgende fakta:

• Refleksbruk øker synligheten i mørket.
  • Du trenger refleks selv om det er gatebelysning.
  • Uten refleks er du først synlig på 25-40 meters hold. Med refleks er du synlig på 140 meters hold ved bruk av nærlys.
  • Uten refleks har en bilfører som kjører i 50 km i timen bare to sekunder på å oppdage deg. Bruker du refleks, økes det til ti sekunder.
  • Refleks reduserer risikoen for å bli påkjørt i mørke med 85 %.
  • Mer enn 32 % av norske bilførere har opplevd nestenulykker med fotgjengere og syklister i mørket.
  • Fem prosent av fotgjengerne som blir påkjørt og skadet bruker refleks.
  • 1.000 fotgjengere skades i trafikken hvert år. Rundt 50 av disse mister livet.
  • 60 åringer har halvparten av nattsynet de hadde som 20 åringer. Hjelp dem til å se deg.

Refleksbruk er ofte forskjellen på liv og død. Har du råd til å velge bort refleks? Vi har ingen å miste!

Reflekstips

• Fest refleksen så den henger i knehøyde.
  • Bruk flere reflekser så er du synlig fra flere vinkler.
  • Reflekser som beveger seg synes bedre.
  • Bruk plagg med påsydd/innstrikket refleks.
  • Husk refleks på sekk og bag.
  • Hunden bør ha refleksvest på lufteturer.
  • Syklister trenger også refleks.
  • Reflekser mister effekten over tid. Test refleksen ved å lyse på den med en lommelykt i et mørkt rom.
  • Ripete reflekser har dårlig effekt.
  • En refleksvest som er vasket mer enn 20 ganger bør byttes ut.
  • Reflekser bør har CE-merke.
  • Har du reflekser liggende som ikke er i bruk, gi dem til noen som ikke har.

Vær trygg, vær synlig – bruk refleks!

Sist endret: 20.10.2022