Stenger ny grenseovergang – FV126 Trosterud i Aurskog-Høland

På grunn av skjerpede innreiseregler som trådte i kraft midnatt fredag 29. januar, har Øst politidistrikt besluttet å stenge fysisk en femte grenseovergang.

Overgangen som stenges i løpet av fredag 29. januar er:

• FV 126 Trosterud i Aurskog-Høland kommune stenges i løpet av dagen

Følgende overganger ble  fysisk stengt 22. januar:

• FV 102 Berbyveien i Halden kommune (stengt 22. januar)
  • FV 220 Enningdalsveien/Holtet, Halden kommune (stengt 22. januar)
  • Rørvikveien, Marker kommune (privat vei) (stengt 22. januar)
  • FV 1312 Vengsveien (Buer), Marker kommune (stengt 22. januar)

Det er kun tre godkjente grenseoverganger i Øst politidistrikt:

• Nye Svinesund (E6)
  • Ørje (E18)
  • Bjørkebekk (FV106) (kun åpen 08-1530)

Øvrige grenseoverganger er ikke godkjente, og dermed ulovlig å benytte, dersom man ikke tilhører noen av unntaksgruppene.

Politiet stenger grenseovergangene for å øke kapasiteten til patruljering, for igjen å forebygge og bekjempe importsmitte. Politiet vil være på hjul langs grensen hele døgnet, og oppdagelsesrisikoen vil være stor.

Ulovlige grensepasseringer straffes med bøter på inntil 10.000,- kroner. Ved gjentatte brudd, eller særlig skjerpende forhold, kan det bli snakk om høyere bøter.

Se Regjeringen.no for oppdatert informasjon om regelverk og informasjon om unntak.

Sist endret: 29.01.2021