Ukas podkast - Næringsforeningene samler bygda

Kommunen har som mål å ha levende og vitale tettsteder med et mangfoldig næringsliv, men får vi til det? Hvordan er det å etablere og drive næring i vår kommune? I denne episoden av kommunepodkasten «Former felles framtid» møter du Anine Sveum, Carl Fredrik Havnås og Erik Bakke som alle brenner for utvikling og næringsliv i kommunen

Hør hele episoden her:

Du vil i denne episoden bli bedre kjent med Anine Sveum. Hun har vært med på å starte ungdomsbedriften Livsglede. Den hadde som mål å organisere aktiviteter som skulle spre glede og gi gode opplevelser til personer i alle aldre. Bedriften ga elevene vurderingsgrunnlag når korona gjorde det vanskelig for dem å få praksis. Erfaringene har ført til at hun en gang i fremtiden ønsker til å starte en egen bedrift.

Carl Fredrik Havnås er bankmann og leder av næringsforeningen og for Aurskog-Høland utvikling, mens Erik Bakke er leder for Aurskog-Høland utbyggingsselskap og har vært næringsutvikler i kommunen siden 2009. Sammen har de vært med på å samle alle næringsforeningene i kommunen om et felles mål å skape gode vilkår for dem som vil etablere og drive bedrifter i Aurskog-Høland.

Skape sin egen arbeidsplass

Det er mange her i bygda som ønsker å starte sin egen arbeidsplass, og her er det et godt miljø og gode muligheter for å starte egen bedrift mener Havnås og Bakke.

– Gjennom Aurskog-Høland utvikling og kommunens næringsutvikling har vi et godt støtteapparat for dem som ønsker å etablere en bedrift. Mange har skapt sin egen arbeidsplass og sammen har vi dannet et godt miljø. Det er masse muligheter, sier Bakke.

Det som er en god start, er å ha noen å prate med og diskutere forretningsideen sin med. Kommunen har en gratis veiledertjeneste for etablering av bedrifter.

– I vår kommune er det tilgang til litt billigere lokaler og stabile og lojale arbeidsfolk. Det å etablere bedrift i Aurskog-Høland kan ha noen fordeler fremfor sentralt. De lokale sparebankene er flinke til å bidra med lån der vi ser muligheter, sier Havnås.

Utbyggingsselskapet merker nå mer interesse fra firmaer som ikke har noe tilknytting kommunen.

– Det er viktig at vi har byggeklare næringstomter og er klarer til å sette i gang etableringer, sier Bakke.

Former felles framtid

Den siste tiden har de ansatte og innbyggere på tvers av sektorer og miljøer laget podkast om kommunen vår. Flere episoder er fortsatt under innspilling, og første episode er nå ute. Målet er å inkludere, informere og glede innbyggere i alle aldre.

Med Lars Jørgen Skaret i spissen, byr vi på både humor og alvor i kommunepodkasten «Former felles framtid».

Tidligere episoder kan du høre her.

Forfatter: Alette Eldøy

Sist endret: 18.08.2021