Uke 37: Koronasituasjonen i vår kommune nå

Hvordan er smittetrykket, hva blir viktig i håndteringen av pandemien fremover, og når får ungdommen vaksiner? Du får oversikten her. Hver uke gjøres en risikovurdering for vår kommune. Se hva kommunedirektøren sier her.

Det er gjennomført 11.768 koronatester siden februar 2020. 95 personer er i hjemmeisolasjon, og 102 er i karantene. Til sammen har 536 personer testet positivt.

Smittetallene i vår kommune har vært økende den siste måneden. De to siste ukene har det vært flere smittetilfeller blant elever ved skolene våre. Det har ført til at Aursmoen skole og ungdomstrinnet på Bråte skole er på gult nivå ut denne uken. Resten av skolene, og alle barnehagene, i vår kommune er på grønt nivå.

– Vi må minne oss selv og ellers innbyggere på at vi ikke skal prioritere på samme måte som tidligere, og at det å sette større grupper i karantene ikke lenger er regnet som nødvendig. Imidlertid jobber vi mye med å få kontroll over smitten i kommunen, og det er godt å se at tallene flater noe ut i forrige uke, sier kommunedirektør Inger Hegna i Aurskog-Høland kommune.

I dag er nesten alle av de mest sårbare gruppene– de med risiko for alvorlig sykdom – vaksinert (cirka 90%). Å sette større grupper i karantene er derfor ikke lenger regnet som nødvendig. For unge under 18 år har man i stedet bestemt å teste personer jevnlig ved utbrudd, slik at de som er smittet blir fanget opp og de resterende kan fortsette skolegang. Myndighetene fått mye kritikk for at barn og unge måtte bære mye av byrden som tiltakene innebar.

Tidligere i pandemien ble mye ressurser brukt på å «slå ned» smitte – strategien er nå å få kontroll. Virkemidlene som ble brukt tidligere, med strenge og inngripende tiltak, har myndighetene nå forlatt.

Vaksinering

Dey går stadig fremover med vaksineringen i vår kommune. Vi har nå satt til sammen 22.634 vaksinedoser.

• Innbyggere med 1 dose: 11.991
  • Innbyggere med 2 doser: 10.641
  • Innbyggere med 3 doser: 2 (innbygger meldt fra lege jfr anbefaling fra FHI)

– Det er svært gledelig at vi nesten har 90 % fullvaksinering i vår kommune. Dess mer vi vaksinerer, dess mindre må man la seg styre av smittetallene, sier kommunalsjef for Helse og livsmestring Kjersti Vevstad.

Vaksinerer 12-15-åringer

Det er nå besluttet at aldersgruppa 12-15 år skal tilbys vaksine. Vår kommune har startet med vaksinering av denne aldersgruppen. Det gir håp om at vi snart kan få en enda lettere hverdag.

– Forhåpentligvis vil smittetallene falle etter hvert som også de yngre aldersgruppene blir vaksinert, for da snakker vi om ytterligere immunitet i vår befolkning, sier Hegna.

Mange foreldre har spørsmål om den økende smitten og konsekvensene for barn og unge. FHI har nylig oppsummert kunnskapen de har om barn og smitte.

Mer informasjon

Mer informasjon om koronasituasjonen i vår kommune, lokale regler og svar på koronaspørsmål finner du her.

• Har du spørsmål, trenger råd om du bør testes eller hvordan du skal forholde deg til viruset - ring smittesporing 940 21 223. For å bestille test - ring legevakten 116 117.

Sist endret: 13.09.2021