Vaksinasjon av barn 12-15 år med gjennomgått covid-19

Myndighetene anbefaler nå vaksinasjon av 12-15-åringer. Dette gjelder imidlertid ikke dem som har hatt covid-19. Barn i denne gruppa som gjennomgått covid-19 skal ikke vaksineres i denne omgangen.

Det er vedtatt at 12-15-åringer skal tilbys vaksine, det vil si barn og unge født I 2006, 2007, 2008 samt de som er født i 2009 og fylt 12 år. Aurskog Høland kommune planlegger nå for gjennomføring av dette de kommende ukene. Barn i denne gruppa som gjennomgått covid-19 skal ikke vaksineres i denne omgangen.

– Dersom noen allerede er vaksinert er ikke dette noen krise. Det kommer antagelig en anbefaling om 2 doser etter hvert, og da skal barn med gjennomgått covid-19 ha én dose, sier smittevernoverlege Lasse Christensen i Aurskog-Høland kommune.

Vaksinasjon av 12-15-åringer

FHI anbefaler å vaksinere 12-15-åringer mot korona. I Aurskog-Høland vil de vaksineres denne og de kommende ukene. Dersom du ønsker at ditt barn skal få koronavaksine, anbefaler vi at du går inn på Helseboka og registrerer barnet ditt der, følg linken fra kommunens hjemmeside. Vaksinasjonen skjer til bestemte tider på vaksinesenteret.
Folkehelseinstituttet (FHI) kom torsdag 2.9.21 med anbefaling om å vaksinere landets 12-15 åringer mot korona.

Det skal gis Pfizer vaksinen, en dose i første omgang. Dette på grunn av at det foreligger mer forsking rundt bivirkninger hos unge ved bruk av Pfizer enn det gjør med Moderna. Dersom man har gjennomgått covid-19, tilbys ikke vaksine i første omgang. Det må gå minimum 7 dager mellom koronavaksinen og andre vaksiner.

FHI har kommet med informasjon knyttet til gjennomføringen av vaksineringen av denne gruppen. Dette infoskrivet kan leses i sin helhet her: Informasjon fra FHI.

Les mer om vaksinasjon av 12-15-åringer i vår kommune her.

Mer informasjon

Mer informasjon om smitte blant barn og unge finner du her

• Har du spørsmål, trenger råd om du bør testes eller hvordan du skal forholde deg til viruset - ring smittesporing 940 21 223. For å bestille test - ring legevakten 116 117.

Sist endret: 09.09.2021