Vaksineringen er i gang: Reidun (90) var først ut

Rett før klokken ni i dag ble den første koronavaksinen satt i Aurskog-Høland kommune. Den var det 90 år gamle Reidun Feby på Hemnes sykehjem som fikk. – Dette er en stor dag for sykehjemmene i kommunen, sier Linda Jørgensen, fungerende enhetsleder for sykehjemstjenester.

I dag skal beboere på Hemnes sykehjem og Bjørkelangen sykehjem vaksineres mot korona. I morgen skal de på Aurskog vaksineres, og i løpet av neste uke vil vi være ferdig med å vaksinere alle våre sykehjemsbeboere.

På Hemnes sykehjem er de klare for å sette vaksiner.

– Dette har vi venta på alle mann. Beboerne gleder seg til at det skal bli mindre strengt og færre restriksjoner. De gleder seg til mer besøk og litt lettere hverdag, sier Jørgensen.

At vaksinen endelig har kommet er også en lettelse for alle som jobber på sykehjemmene.

– Vi går jo alle med en angst for at man skal være smittet uten å vite det, og så dra med seg smitte inne på sykehjemmet. Vi må fortsatt være nøye med smittevern, men det letter litt på den evige bekymringen vi har hatt den siste året om å smitte noen, sier Jørgensen.

De siste ukene ansatte på tvers av enheter og tjenester jobbet sammen om planlegging og organisering av vaksineringen.

– Det har vært et veldig godt samarbeid på tvers, hvor alle har stått på!, sier Jørgensen.

Lasse Fure med esken med de første vaksinene.

Godt å være i gang

De kommende ukene skal beboere i omsorgsboliger, de eldste og utvalgt helsepersonell vaksineres. Ordfører Gudbrand Kvaal er glad for at vaksineringen er i gang.

– At vaksineringen endelig er i gang er viktig for oss alle. Det siste året har vært tungt og vanskelig for mange, men dette er starten på veien ut av koronaepidemien, sier Kvaal.

Koronaepidemien har vist hvor mye som står på spill dersom vi ikke har vaksiner for å stoppe smittsomme sykdommer.

– Vaksiner har reddet livene til millioner av mennesker siden 1800-tallet. Nettopp takket være vaksiner har vi så og si utryddet smittsomme sykdommer som kopper, meslinger og polio i Norge. Det er viktig at vi har tillit til den medisinske ekspertise, og ikke bekymrer oss så mye for bivirkningene, men heller tenker på hvor viktig dette er for hele samfunnet, sier Kvaal.

De eldste først

Etter at beboere på sykehjem er vaksinert, er det beboere i omsorgsboliger, de eldste og utvalgt helsepersonell som skal vaksineres. Håpet er at de mest sårbare er vaksinert i første kvartal av 2021. Kommunen har sendt ut informasjonsbrev om vaksinering til alle innbyggere over 85 år. Der ber vi de som ønsker vaksine om å melde ifra på e-post eller telefon.

Snart vil innbyggere over 75 år, og så de over 65 år, få samme informasjon og samme mulighet til å melde fra om de vil ta vaksinen. Eldre personer er dem som er mest utsatt for å få et alvorlig forløp dersom de blir smittet. Håpet er at de mest sårbare er vaksinert i første kvartal av 2021.

– Det er nok mange i denne aldersgruppen som har opplevd smitteverntiltakene som spesielt belastende. Nå håper jeg håper at vaksinasjonen på sikt vil kunne normalisere deres hverdag, slik at de igjen kan være sosiale og få besøk av barn og barnebarn, sier Kvaal.

Vår ordfører har rukket å bli 68 år, og han er en av dem som vil få brev i posten ganske snart. Han er ikke i tvil om hva han skal gjøre.

– Jeg skal ta vaksinen, og jeg håper at mange gjør som meg. Da kan vi håpe at vi sammen får flokkimmunitet, slik at vi sammen blir beskyttet mot spredning av viruset, sier Kvaal.

Følg med og hjelp hverandre!

Koronavaksinen vil komme puljevis. Hvor mange vaksiner vi får, og når vi får dem, er fortsatt uklart. Men vi håper å være i gang med massevaksineringen i slutten av januar. Til det vil vi benytte flerbrukshallen på Bjørkelangen skole. Når vaksinen mot covid-19 kommer til kommunen kan ting skje fort. Kommunen vil bruke ulike kanaler for å nå ut til de prioriterte gruppene, og det er viktig å følge med selv på informasjonen som kommer.

– Følg godt med på informasjonen som kommer. Det er viktig at vi hjelper hverandre. Snakk sammen, slik at viktig informasjon når ut til flest mulig. Det kan være vanskelig å få med seg siste nytt fordi ting skjer så fort, for eksempel hvis man ikke bruker digitale kanaler eller har språklige utfordringer, sier Kvaal.

Informasjon om koronavaksine

Vaksinen lager antistoffer som gjør at du har mye mindre risiko for å bli smittet av korona. Ved å ta vaksinen beskyttes også de rundt deg mot å få korona. Det er først når mange nok personer har tatt vaksinen at koronapandemien kan sies å være over.

Vaksinen er gratis og frivillig.

Nasjonale helsemyndigheter kommer med stadige oppdateringer om vaksineringen mot covid-19:

Folkehelseinstituttet: Koronavaksine – informasjon til befolkningen

Helsenorge.no: Koronavaksine