Vellykket satsning

I juni lanserte Aurskog-Høland kommune vår nye satsing «Former Felles Framtid», en podkast av og om kommunen. Målet er å inkludere, informere og underholde innbyggere i alle aldre.

– Podkast er et medium som er sterkt i vekst. Flere kommuner har hengt seg på denne bølgen så det ville vi også være med på. Dersom vi fordelte ansvaret og brukte de flinke ansatte vi har, var det mulig å få det til uten at det skulle koste så mye, sier Inger Hegna, kommunedirektør i Aurskog-Høland.

Så langt har de 12 første podkastepisodene til sammen blitt lastet ned over 1 700 ganger. Til å begynne med kom det ut en episode hver uke, men det ble noe ambisiøst, så nå er det en ny episode hver måned. Temaene er tidløse, og podkasten er tilgjengelig på Spotify og Acast.

Former felles framtid | Former felles framtid on Acast

Kommune 3.0 i praksis

Podkasten har blitt et godt samarbeidsprosjekt hvor kommunen bruker de ressursene som allerede var tilgjengelige. Ansatte på tvers av sektorer og fagmiljøer lager, sammen med ressurser i lokalsamfunnet, en podkast om kommunen.

– Vi bruker et av øvingsrommene til kulturskolen som studio, lydteknikeren i kultursalen setter opp rommet og styrer lyden. Læreren Lars Jørgen Skaret er programleder og informasjonsarbeiderne tar seg av redigering og distribusjon. Kulturskolelærere har laget jinglemelodiene. Gjestene er innbyggere som er engasjert i temaene, og som har gode historier å fortelle, sier Hegna.

Planleggingen av episodene gjøres av ansatte som er spesialister på ulike fagfelt. De har ansvaret for å finne passende gjester, og presentere hva kommunen arbeider med og tilbyr innenfor de ulike temaene.

– I podkastepisodene har vi dialog med innbyggerne. Vi får fortalt hva kommunen gjør, og innbyggerne, lag og foreninger og ikke minst næringslivet kommer til ordet.

Mange interessante innbyggere

Da idemyldringen om temaer var i gang, ble listen lang. Her fantes det masse å ta av både innen kommunens egne prosjekter og tilbud, alt det som foregår i bedrifter, foreninger og i frivillig arbeid. Vi har med utrolig mange spennende innbyggere som gjester.

– I Aurskog-Høland har vi mange smarte og kloke folk, patrioter, innflyttere, bedriftsledere og frivillige som kan kaste lys over det unike og tidvis ukjente som skjer i hele kommunen. Vi presenterer nyskapende prosjekter og interessante mennesker som er gode til å forklare det de gjør og som byr på seg selv. Det er både lærerikt og interessant å bli kjent med disse gjennom podden, sier Hegna.

Podkastepisodene forteller om det som foregår, hva som er visjon og mål, og øker den lokale kunnskapen om hva som skjer i kommunen.

– Forhåpentligvis sitter du som lytter igjen med mer innsikt og kunnskap om Aurskog-Høland og alle de mulighetene som finnes her etter at du har lyttet, sier Hegna.

Flere kommuner går samme vei

Flere kommuner er i gang med podkast.  Lillestrøm kommune samarbeider med næringslivet og podkasten kalles "Mysteriet Lillestrøm".

Bærum kommune har podkasten "fra Klokketårnet", en podcast om politikk og samfunn av og med politikere i Bærum.

Oslo kommune har podkast om tilbud i Oslos skoger, parker og strandlinje.

Denne uka skrev Kommunal Rapport om vår podkast, og de andre kommunene sin podkastsatsning.

Forfatter: Alette Eldøy

Sist endret: 01.12.2021