Meld om feil og mangler

Er det feil, mangler eller avvik i boligen din? Da kan du melde det inn til oss. Boligkontoret@ahk.no

Hva koster det å bo i en kommunal bolig?

Hva som er inkludert i husleien varierer litt fra bolig til bolig.

Bor du i en kommunal bolig? Du kan se i leiekontrakten din hva som er inkludert i husleien.

Husleien reguleres årlig i henhold til Husleieloven.

Innboforsikring er aldri inkludert i husleien. Hvis du leier kommunal bolig, er du pliktig til å tegne innboforsikring. Ta kontakt med et forsikringsselskap for mer informasjon og tilbud.

Hvordan betaler jeg husleien?

Du får faktura for husleien hver måned. Fakturaen gjelder kommende måned, og du må betale den innen den 1. i måneden.

Det kan være lurt å opprette avtalegiro og eFaktura. Da vet du at husleien blir betalt i tide. Banken din kan hjelpe deg med dette.

Hva skjer hvis jeg får klager?

Hvis noen klager på deg og det er brudd på leieavtalen, vil du få skriftlig melding fra oss hva klagen går ut på og hva du kan gjøre for å unngå flere klager. Hvis du ikke tar klagen til etterretning, vil det kanskje medføre at leieforholdet blir avsluttet.

Klager på leietakere eller naboer skal sendes skriftlig eller på e-post til boligkontoret. Hvis du ringer og klager på noen, må du likevel sende en skriftlig melding til oss hvis vi skal behandle klagen.

Send klagen hit: Boligkontoret@ahk.no

Må jeg klippe plen og måke snø selv?

Ja, hvis du har fått tildelt bolig med plen, hage eller gårdsplass, er det ditt ansvar å vedlikeholde uteområdene.

Plen skal klippes og hagen skal fremstå som pen og velstelt.

Om vinteren må du selv holde gårdsplassen fri for snø.

Har jeg lov å ha husdyr?

Nei, i ordinære boliger må du søke om tillatelse til å ha husdyr. Vi kan gi det hvis det er god grunn for det og du overholder vilkårene i leiekontrakten.

Skaffer du deg husdyr uten å søke er dette et brudd på leieavtalen.

Send e-post til boligkontoret for å søke om å ha husdyr: Boligkontoret@ahk.no

Har jeg lov å røyke inne i en kommunal bolig?

Nei, det er ikke lov å røyke inne. Det gjelder for alle typer boliger.

Hva har jeg ansvar for i boligen?

Du skal behandle boligen med forsiktighet og all skade som oppstår i boligen på grunn av deg, din husstand eller husdyr er ditt ansvar og du må du betale utgiftene selv. Det er også ditt ansvar hvis du gir andre tilgang til boligen og noe blir skadet.

Hva gjør jeg om noe er feil i boligen?
  • Hvis det oppstår feil i boligen som er eiers ansvar, må du kontakte boligkontoret i åpningstiden.
  • Hvis det skjer noe på kvelden eller i helgen må du vente til vi åpner.
  • Er det alvorlige hendelser som oppstår, må du kontakte brannvesen eller politi.
  • Hvis det skulle oppstå en vannlekkasje må du ringe rørlegger.

Meld inn feil, mangler og avik i boligen din: Boligkontoret@ahk.no

Har jeg lov til å leie ut boligen videre til andre?

Nei, det er ikke lov og er et brudd på leiekontrakten. Alle leieforhold er etter personlig søknad og vedtak, og det er derfor ikke lov å la andre flytte inn i boligen sammen med deg.

Hvordan sier jeg opp leiekontrakten?

For å si opp kan du ringe oss, sende e-post eller brev der du informerer oss om utflyttingsdato.

Vi sender deg en bekreftelse på mottatt oppsigelse med dato for utflytting. Nøklene leveres til boligkonsulenten når dere sammen gjennomgår boligen og sjekker at alt er tømt og rengjort.

Husleien blir stanset når utflyttingsbefaring er gjennomført og alle nøkler er levert.