Åpning for jakt på hjort og forskrift om minsteareal for hjort, rådyr og elg

Aurskog-Høland kommune foreslår å åpne for jakt på hjort i kommunen. Dette innebærer også at forskrift om minsteareal for jakt på elg og rådyr må endres og samordnes for gamle Aurskog-Høland og Rømskog kommune til en felles forskrift.

FOTO: Arne Løkken

Formannskapet i Aurskog-Høland vedtok 06.02.2023 at forslag til forskrift om adgang til jakt på elg, rådyr og hjort legges ut til høring. I tillegg til 30 000 daa som foreslått minsteareal for hjort, bes det også om innspill på 20 000 daa som minsteareal for godkjenning av vald og fellingstillatelser for hjort i Aurskog-Høland.

Høringsdokumentene kan lastes ned her:

Dette er saken: Åpning for jakt på hjort og endring av forskrift om adgang til jakt på elg og rådyr 1.pdf

Dette er forslaget: Forslag til forskrift om adgang til jakt på elg, hjort og rådyr.pdf

Innspill kan sendes til postmottak@ahk.no  eller Aurskog-Høland kommune, Rådhusveien 3, 1940 Bjørkelangen. Alle henvendelser må merkes med saksnummer 22/02690. Høringsfristen er satt til 25. mars 2023.

Sist endret: 02.03.2023