Bålforbud: Ikke tenn bål eller brenn bråte nå

15. april trådte det generelle bålforbudet i kraft. Vi minner om at det nå er forbud mot å gjøre opp ild og grill, inkludert engangsgrill og bålpanne, i eller i nærheten av skog og annen utmark.

– Det er veldig tørt i skogene våre om dagen, så vi ber om at dere viser stor forsiktighet, sier Stian Sandbekkbråten, teamutvikler jord- og skogbruk i Aurskog-Høland kommune.

En snøfattig vinter har ført til at gress- og skogbrannfaren har kommet tidligere enn det pleier i vår kommune, og skogbrannindeksen er på vei opp. Samtidig er Norge inne i en unntakstilstand, hvor det er viktig å skjerme kritiske funksjoner.

Dette innebærer bålforbudet:

Mellom 15. april til 15. september er det i alle kommuner forbud mot å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark uten tillatelse fra kommunen. Med skog og annen utmark menes alt unntatt innmark. Eksempler på innmark er gårdsplasser, hustomter, dyrket mark, engslått, kulturbeite og skogplantefelt, samt liknende områder hvor allmenn ferdsel vil være til hinder. Det er likevel tillatt å gjøre dette uten tillatelse så lenge det åpenbart ikke kan medføre brann for eksempel at det ligger snø på bakken, eller at det har vært mye nedbør over lang tid.

Ønsker du å brenne noe som ikke er et kaffe- og turbål, som for eksempel bråtebrenning og brenning av hageavfall, må du kontakte forurensningsmyndigheten i kommunen. Det er forurensningsloven som gjelder for denne type brenning.

Sankthansbål, bråtebrann og andre bål på innmark må meldes til brannvesenet. For annen brenning i eller i nærheten av skog og annen utmark, i perioden 15. april til 15. september, må du sende inn søknad til brannvesenet.

Unngå unødvendige utrykninger

Det er unormale tider på mange måter, og det er ikke bare de tørre forholdene i skogen som gjøre at man må unngå å tenne bål eller bråte nå. Det er spesielt viktig for å hjelpe brannvesenet med å unngå unødvendige utrykninger. Norge er inne i en unntakstilstand, hvor det er viktig å skjerme kritiske funksjoner.

I Nedre Romerike brann- og redningsvesen (NRBR) har de satt inn mengde tiltak slik at mannskaper i operativ avdeling ikke blir syke samtidig. Derfor må de unngå unødvendige utrykninger, utrykninger som de kan bli smittet fra. I tillegg er det utfordrende å håndtere en skogbrann dersom de har redusert bemanning. Mer informasjon finner du her.

Sist endret: 24.11.2020