Flott utsikt på Urskog fort

Urskog fort er et populært turmål for både små og store. Nå er det ekstra fint der for skogen nedenfor kanonstillingene er hogd og nå er det god utsikt mot Lierfoss og Bjørkelangen.

Våren er her og da er det fint å ta en tur til det historiske fortet i Dingsrudåsen. Her er det god plass til alle.

Urskog fort er et friluftsmuseum og kulturminne som har åpnet hele døgnet, hele året. Et ideelt turmål for hele familien. Fortet har underjordiske tunneler og trange smug og er et eldorado for barnelek.

I fjor ble det også gjort litt oppussing på fortet. Da ble det malt både innvendig og utvendig, og det ryddet og ordnet opp. I tillegg har det blitt satt ut nye griller som alle kan benytte.

Se hvordan det ser ut her.

Fortet eies Aurskog-Høland kommune. I 2006 opprettet en venneforening med formål å utvikle fortet som friluftsmuseum og kulturminne.

Dersom du vil leie eller få guiding på fortet tar du Aurskog-Høland kommune, innbyggertorget tlf.: 63 85 25 00.

Mer informasjon finner du på Urskog fort sin webside: Urskog Fort Hjemmeside

Historien om Urskog fort

I spenningstiden før 1905 ble det fra norsk hold gjennomført tiltak for å styrke forsvaret mot Sverige – offisielt for å styrke unionsforsvaret. Ved Dingsrud på Lierfoss i Aurskog ble det i perioden juni 1901 til januar 1903 oppført et sperrefort med plass til flere hundre mann.

Dingsrud skulle fylle ut gapet mellom de nyanlagte fortene ved Ørje og modernisering av de gamle festningene ved Kongsvinger og Fredriksten. Fortet er enkelt bygget for 15 kanoner i åpne stillinger. Kanonene hadde en rekkevidde på rundt 6 km. 18. september 1905 ble 326 mann mobilisert til tjeneste ved fortet. Av de 15 kanonstillingene ble åtte bestykket. Som en del av fredsavtalen ved unionsoppløsningen i 1905, ble alle våpen fjernet i 1906. Kommandantboligen med uthus og kasernen ble stående. Muranleggene og skyttergravene ble gravd fram igjen i 1983 og restaurert.

(Kilde: Wikipedia)

Forfatter: Alette Eldøy