Gradvis åpning av samfunnet

Regjeringen har besluttet tirsdag 7. april at de gradvis og kontrollert skal åpne samfunnet igjen. Barnehager og skoler åpnes i slutten av april, og det starter med de yngste. Forbudet mot å overnatte på hytta oppheves i slutten av april, frisører og andre virksomheter med en-til-en-kontakt vil få gjenoppta sin virksomhet hvis de følger krav om smitteverntiltak.

Regjeringen har besluttet å gjenåpne barnehager fra 20. april og senest 27. april.

Fra mandag 27. april vil skolene åpne for barn i 1.-4. trinn. Dette gjelder også SFO.

5.-10. trinn fortsetter med fjernundervisning. Målet er å få alle tilbake til skolen før sommeren.

Aurskog-Høland kommune kommer tilbake med mer informasjon om hvordan gjenåpningen av våre barnehager og skoler skal foregå.

Mer informajon fra regjeringen om gjenåpning av barnehager og skoler finner du her

Virksomheter med en- til en- kontakt

Helsefaglige virksomheter med en-til-en-kontakt, som fysioterapeuter og psykologer, har ikke hatt mulighet til å drive sin virksomhet fullt ut. Fra 20. april vil de kunne drive mer som vanlig dersom forskriftsfestede krav om smitteverntiltak følges. Det skal utvikles bransjestandarder i samråd med Folkehelseinstituttet og bransjen.

Tjenester med en-til-en-kontakt som frisører og hudpleiere vil kunne holde åpent hvis de oppfyller krav om smitteverntiltak. Før gjenåpning skal det utvikles smittevernkrav i samarbeid mellom bransjen og Folkehelseinstituttet. Dersom bransjeavtale om smittevern kan overholdes, kan også slike virksomheter åpne tidligere enn 27. april.

Regjeringen har også besluttet at forbudet mot å overnatte på hytta blir opphevet fra 20. april, men det er fortsatt en nasjonal anbefaling å unngå fritidsreiser.

Disse rådene gjelder fortsatt

• Hyppig håndvask og desinfisering.
  • Unngå håndhilsing og klemming.
  • Husk god hoste- og nysehygiene.
  • Avstandsbegrensning på to meter, unntatt for personer som lever sammen til daglig.
  • Maksimalt fem personer kan være sammen, unntatt for personer som lever sammen til daglig.
  • Helsemyndighetene anbefaler hjemmekontor hvis det er mulig, og dette avklares med arbeidsgiveren.
  • Treningssentre, svømmehaller, badeland og lignende er stengt.
  • Det er ikke tillatt med besøk på sykehjem og andre institusjoner for sårbare grupper.

Mer informasjon og flere råd finner du på regjeringen.no

Sist endret: 24.11.2020