Fra 1. mars: ID-app på gjenvinningsstasjoner

Fra 1. mars må du identifisere deg for å levere avfall på en av ROAF sine gjenvinningsstasjoner på Nedre Romerike. Last ned appen, og se hvordan du bruker den, her.

ROAFiD er et digitalt innbyggerbevis som viser at du bor i en av ROAFs eierkommuner, og at du derfor har rett til å levere avfall og betale som privatkunde. Ordningen fungerer slik at du laster ned en app på mobilen, ROAFiD. I appen må du logge deg inn med BankID.

Slik gjør du

Logg inn ved å autentisere med BankID.

Du trenger kun å logge inn én gang per halvår.

Slik fungerer det

Den personen som står som eier av eiendommen, må laste ned appen først. Det knyttes en kvoteordning med 12 klipp per kalenderår til eiendommen, og tilgang til kvoten kan deles via appen med andre i husholdningen, dersom man ønsker det. Det er også mulig å dele tilgang til kvoten med andre familiemedlemmer, leietagere o.l. som bor på en annen adresse.

Billigere

Fra 1. mars blir det også billigere å levere avfall hos Roaf. I de aller fleste situasjoner betaler man 100 kroner for et lass, mot 200 kroner i dag. Hvis man leverer over seks kubikkmeter avfall eller leverer masser som må på deponi, er prisen høyere.

Det er også mulig å levere avfall på Roaf sine gjenvinningsstasjoner dersom man ikke bor i en av eierkommunene, men da må man betale samme pris som næringskunder. Denne prisen er altså høyere enn hvis man er innbygger i en av ROAF-kommunene.

Mer informajson om appen finner du her!

Sist endret: 28.02.2023