TEGNING AV BIL

Kampanje: Rygg inn - kjør ut!

Denne uken har vi kampanjen «Rygg inn – kjør ut» for å sette ekstra fokus på trafikksikkerhet i forbindelse med oppstart i barnehage og skole. Målet er at alle skal rygge inn på parkeringslommen i stedet for å rygge ut.

Det skjer ofte ulykker på parkeringsplasser selv om farten er lav. Selv om det er flest bulke-ulykker, skjer det også alvorlige ulykker. Små barn er særlig utsatt fordi de ikke har samme risikoforståelse som voksne. Barn er vanskeligere å oppdage i blindsonen. Det er derfor ekstra viktig å være oppmerksom ved barnehager og skoler. Ved barnehage- og skolestart er det mange nye små trafikanter ute som vi må ta spesielt hensyn til.

Tre hovedgrunner

Det er tre hovedgrunner til at det er tryggere å rygge inn:

1. Du har bedre oversikt over parkeringsplassen når du kjører inn enn når du forlater den.
  2. Parkeringsplassen kan være tom når du kommer, men uoversiktlig og full når du skal dra.
  3. Du gir andre bedre oversikt over deg. Det er lettere å være oppmerksom på en som rygger inn i en parkeringslomme enn en som rygger ut.

Ryggekamera og parkeringssensorer er gode hjelpemidler som bidrar til å redusere parkeringsskader. Det er likevel nødvendig å bruke alle sanser og gjøre kloke valg for å unngå påkjørsler.

Aurskog-Høland kommune ble godkjent av Trygg Trafikk som trafikksikker kommune i 2021. Det innebærer at kommunen har gode systemer for trafikksikkerhetsarbeidet og at kommunen arbeider med å bedre trafikksikkerheten for alle trafikantgrupper. Kommunen samarbeider med Trygg Trafikk og vektlegger deres holdningskampanjer.

ledere i Ahk står foran bil

Forfatter: Alette Eldøy

Sist endret: 21.08.2023