Se kommunestyret live

Mandag er det klart for årets første kommunestyremøte. Bør Viken fylkeskommune holde sammen, eller splittes? I tillegg blir det orienteringer fra kommunedirektøren, og kontrollutvalgets årsplan. Møtet sendes direkte på kommune-TV, så du kan se debatten her!

Kommunestyremøtet går av stabelen mandag 24. januar, i kommunestyresalen på rådhuset. Møtet starter klokken 18.00. Saksliste finner du her

Vikens framtid

På årets første kommunestyremøte skal politikerne blant annet diskutere Vikens framtid. Bør fylkeskommunen bestå i dagens form, eller bør man gå tilbake til Akershus, Buskerud og Østfold? Eller til en helt annen oppdeling? Aurskog-Høland kommune skal gi sitt innspill til fylkesrådet denne måneden. Kommunedirektøren mener den beste løsningen for Aurskog-Høland er at Viken består som fylke.

– Forslaget fra fylkesrådet om gjenopprettelse av Akershus, Buskerud og Østfold er et tilfredsstillende alternativ, men tar ikke høyde for at Aurskog-Høland har mer til felles med flere av kommunene i Østfold enn en del av de mer sentrale kommunene i Akershus. Alternativet vil ivareta Aurskog-Hølands behov og interesser, men ansees for mindre hensiktsmessig enn de to foregående alternativene, sier kommunedirektøren i sin anbefaling.

Øst-Viken

Viken fylkeskommune ble dannet 1. januar 2020, og består av de opprinnelige fylkeskommunene Akershus, Østfold og Buskerud. Fylkesrådet i Viken har etter regjeringsskiftet satt i gang en utredning om Akershus, Buskerud og Østfold skal gjenopprettes. En fullstendig gjenoppretting av disse fylkene vil ikke la seg  gjøre på grunn av endrede kommunegrenser, og Lunner og Jevnakers fylkesbytte.

Selv om kommunedirektørens anbefaling er en videreføring av Viken, anbefaler hun i tillegg å gi en anbefaling om den beste regionale løsningen for Aurskog-Høland dersom fylkestinget skulle vedta en oppløsning av Viken.

– Det mest hensiktsmessige alternativet for Aurskog-Høland er et fylke med kommunene øst, nord og sør for Oslo samt Østfold, det vil si Øst-Viken. Dette geografiske området har felles utfordringer, og har tidligere hatt et godt samarbeid på ulike områder. Øst-Viken vil være i stand til å ivareta dagens fylkeskommunale oppgaver basert på befolkningsgrunnlag, økonomi og størrelse, sier kommunedirektøren i sin anbefaling.

Politikerne i formannskapet var delte i saken. Mandag går altså debatten i kommunestyret, og du kan følge den her.

Tidligere møter

Aurskog-Høland kommune har et levende demokrati, og kommunestyremøtene direkteoverføres via Kommune-TV.

Her finner du også et arkiv for tidligere møter

Sist endret: 23.01.2022