bjørkelangen skole

Mulig lærerstreik: Vi er klare for å ta imot elever

Det nærmer seg skolestart, og både elever og lærere i vår kommune gleder seg til å starte opp. Utdanningsforbundet har tatt ut enkelte medlemmer i streik, men så langt har vi ikke mottatt informasjon som tyder på at dette vil påvirke skolestart i Aurskog-Høland.

– Jeg må holde tett kontakt med rektorene og følge saken nøye. Informasjon vil bli sendt ut til foresatte straks vi eventuelt får vite noe om situasjonen for våre skoler. Vi er forberedt på en ordinær skolestart for alle våre elever, men vi må også være klare til å gjøre endringer, dersom vi blir direkte berørt av streiken, sier skolesjef Mona Andersen i Aurskog-Høland kommune.

Det er så langt lite konkret å fortelle om situasjonen for oss i Aurskog- Høland. Fram til nå har 45 medlemmer i Utdanningsforbundet i Bergen kommune streiket fra mandag 20. juni. Det er i første omgang 40 lærere ved Gimle oppveksttun skole i Bergen som er tatt ut i streik.

Dette handler streiken om

Streiken handler om lønn til lærere. Skolenes landsforbund, Norsk Lektorlag og Utdanningsforbundet ble ikke enige med Kommunenes Sentralforbund (KS) under lønnsoppgjøret i mai.

Siden har det vært stillstand i forhandlingene, og uken før skolestart er det en åpenbar konflikt mellom partene.

Klare for å ta imot elever

Utdanningsforbundet har laget en plan for opptrapping av streiken, ifølge leder i Utdanningsforbundet Steffen Handal. Han sier at det er helt naturlig å se for seg at en opptrapping vil skje i forbindelse med skolestart.

– Dette betyr at vi alle må være forberedt på lærerstreik ved skolestart. Om Aurskog-Høland kommune vil bli direkte berørt av lærerstreiken vet vi altså ikke per nå. Vi er uansett klare for å ta imot elever den 17.august og ser fram til et godt skoleår, sier Andersen.

Sist endret: 11.08.2022