Kulturlivets betydning – Ny podkastepisode

I denne episoden av «Former felles framtid» møter du noen av kommunens ildsjeler innen kultur, blant annet leder for Bygdetruppen Teaterlag og Aurskog-Høland kulturråd: Juliane Husvik Sukkestad, og Ragnar Heide som er leder for KulturArena.

Hør episoden her.

Den siste tiden har de ansatte og innbyggere på tvers av sektorer og miljøer laget podkast om kommunen vår. Målet er å inkludere, informere og glede innbyggere i alle aldre. Med Lars Jørgen Skaret i spissen byr vi på både humor og alvor i denne kommunepodkasten «Former felles framtid». Du finner podden på Acast, Spotify, YouTube og Amazon.

Kultur i livet

Temaet for episoden er kulturformidling i Aurskog-Høland kommune.

Hvilken betydning har kultur i livet til menneskene i Aurskog-Høland? Hvordan tilretterlegger kommunen for at innbyggerne skal få ta del i kulturlivet? Visste du at vi har et eget kulturråd i kommunen vår? Hvem står «bak sceneteppet» og i kulissene egentlig? Hva innebærer kulturvern, og hvordan bør vi ta vare på kulturarven?

I podden vil du bli kjent med Juliane Husvik Sukkestad som er et kulturansikt i kommunen vår. Hun er leder for Bygdetruppen Teaterlag og Aurskog-Høland kulturråd. Hun forteller litt om hva bøker, scene og kultur har betydd for henne opp gjennom livet. Du vil også møte Richard Peel – tidligere skolelærer på Bjørkelangen videregående skole ­– som er glødende opptatt av kunst, musikk og kultur.

Med hjerter for kultur: F.v. Podkastvert Lars Jørgen Skaret, leder for KulturArena Ragnar Heide, tidligere skolelærer Richard Peel og til sist leder for Bygdetruppen Teaterlag og Aurskog-Høland kulturråd: Juliane Husvik Sukkestad.

Bruke kulturminner

Til slutt blir du kjent med Ragnar Heide som har vært en pådriver for kulturlivet i kommunen gjennom mange år. Han er nå leder for KulturArena Aurskog-Høland og arbeider med blant annet kulturvern. Han har også fungert som rektor for kulturskolen en periode.

– Jeg håper at vi skal kunne gjøre kulturminnene våre kjent og at folk skal bli glad i dem. Et kulturminne som ikke er i bruk er for meg litt verdiløst. Vi må prøve å legge til rette slik at folk bruke dem, sier Heide.

Som eksempel nevner han Urskog fort som er et friluftsmuseum. Her kan familier kose seg en lørdag og ungene kan løpe litt i tunneler. Det kan også være en friluftsarena for konserter.

– Kulturminnene våre bør være fremme og synlige i bruk, sier Heide.

Hør episoden her.

Episoder hver måned

Nye episoder publiseres en gang i måneden. Følg med i februar!

Har du gått glipp av tidligere episoder? Da finner du dem her.

Forfatter: Connie Iren Brenna

Sist endret: 18.01.2022