Koronavaksine uke 16: Disse vaksineres nå

Aurskog-Høland kommune har nå satt 3894 vaksinedoser. 968 er fullvaksinerte, mens 2926 har fått en dose. Hvilke aldersgrupper som vaksineres denne uken, hvilke som står for tur, og hvor mange doser kommunen får de neste ukene ser du her.

I uke 16 er det hovedsakelig de som er født i 1948 som skal vaksineres, altså gruppe 4 i henhold til Folkehelseinstituttets prioritering. Denne uken deles dosene på to. 50 % av beholdningen skal settes på innbyggere i alder 18-64 med høy risiko, vi er kommet til dem som er født i 68 og yngre med sykdommer/tilstander med høy risiko for alvorlig forløp.

Vaksinen er frivillig, og den er gratis. Hvor raskt vi kan tilby vaksiner til ulike befolkningsgrupper avhenger av hvilke vaksiner som blir godkjent og når, og hvor mange doser som blir levert fremover i tid.

• Uke 16 får Aurskog-Høland kommune 540 doser.
  • Uke 17 får Aurskog-Høland kommune 630 doser.

Vi tar kontakt

Du vil bli kontaktet når det nærmer seg din tur til å få vaksine. Dersom det er slik at man ikke ønsker vaksine, ber vi deg gjelder om å melde dette på e-post til koronavaksine@ahk.no. Merk e-posten med navn og fødselsdato. Har du ikke anledning til å sende e-post, kan du ringe 63 85 25 70, på hverdager mellom klokken 09.00-15.00. Tast 4.  Denne telefonen benyttes kun for å melde fra om man ikke ønsker vaksine. Dersom du har medisinske spørsmål, ber vi om at du tar kontakt med din fastlege.

Hører vi ikke noe fra de som har fått brev, tar vi kontakt når det blir deres tur til å motta vaksine. Du behøver ikke å ringe oss.

Vaksineringen foregår på Bjørkelangen skole, i flerbrukshallen. Det er merket på utsiden med skilt. Du må selv ordne transport til og fra vaksineringslokalet.  Bruk parkeringen på forsiden av skolen.

Utfylling av egenerklæring

Når du ankommer vaksineringslokalet, blir du bedt om å fylle ut et egenerklæringsskjema der du må svare på om du er feberfri, samt andre opplysninger om sin helsetilstand.

Skjemaet finner du her. Fyll det ut på forhånd og ta det med.

Prioriteringsrekkefølge

Regjeringens prioriteringsrekkefølge for koronavaksineringen ser slik ut:

1. Beboere i sykehjem
  2. Alder 85 år og eldre
  3. Alder 75-84 år
  4. Alder 65-74 år
    og samtidig personer mellom 18 og 64 år med sykdommer/tilstander med høy risiko for alvorlig forløp
  5. Alder 55-64 år med underliggende sykdommer/tilstander
  6. Alder 45-54 år med underliggende sykdommer/tilstander
  7. Alder 18-44 år med underliggende sykdommer/tilstander
  8. Alder 55-64 år
  9. Alder 45-54 år

Folkehelseinstituttet anser at aldersinndelingen følger alderskohortene per år, det vil si at personer som er født i samme år tilbys vaksine samtidig.

Prioritering av helsepersonell parallelt med risikogruppene. Inntil 20 % av tilgjengelige vaksiner i kommunene kan gis til utvalgte grupper av helsepersonell i primærhelsetjenesten. Disse vaksineres parallelt med de ulike prioriteringskategoriene av risikogrupper.

Sist endret: 22.04.2021