Bilde av to som går langs et jorde.

Psykisk helse blant jord- og skogbrukere: Her får du hjelp

Sliter du med tunge tanker, ensomhet, grubling eller andre ting knyttet til å drive som jord- eller skogbruker? Det finnes hjelp å få. Her ser du hvor du kan få hjelp, ikke nøl med å ta kontakt. Ingen tanker eller utfordringer er for små eller store.

Det kan føles vanskeligere å snakke om at «det kverner og surrer i hodet» enn å snakke om en vond rygg. Det er ikke forskjell på om du brekker et bein eller om du brekker en følelse - begge deler gjør vondt, begge deler gror, begge deler setter arr og stor sett blir du bra av begge bruddene.

Bønder er overrepresentert i undersøkelser om angst og depresjon, og er en av yrkesgruppene som er mest utsatt for å utvikle angst og begå selvmord.

For bønder og skogbrukere er jobb, familieliv og fritid tett knyttet sammen, jord- og/eller skogbrukeren kan også være mye alene på gården og det er ofte få kolleger man kan få avlastning eller bistand fra. Mange bønder og skogbrukere bekymrer seg også ekstra for økonomien. Da kan det fort oppstå utfordringer og belastninger som føles ekstra tunge og overveldende for jord- og skogbrukere.

Er du jord- og/eller skogbruker, og sitter du inne med vonde og vanskelige tanker og følelser, ikke nøl med å ta kontakt!

Det første steget er å ta kontakt med noen og snakke om det.

Ønsker du å snakke med noen kan du kontakte en eller flere av disse:

• Fastlegen din
  • Norsk Landbruksrådgivning Øst
  • Tilbudet - Lavterskel Angst og Depresjon (LAD) tilbudt av Aurskog-Høland kommune
  • Mental Helse hjelpetelefonen
    • tlf 116 123
    • telefon og chat
    • Åpningstid: Hele døgnet
  • Kirkens SOS
    • tlf 22 40 00 40
    • telefon og chat åpningstid hele døgnet
  • AA Anonyme alkoholikere
    • Tlf 911 77 77
    • Åpningstid alle dager fra 18.00 – 22.00 og alle hverdager fra 11.00 – 15.00
  • Røde kors og Aurskog-Høland Frivilligsentral - besøksvenn

Du finner også flere steder å ta kontakt her.

Du finner også tips og råd blant annet her:

Føler du deg ensom og/eller ønsker å bli kjent med flere? Her er eksempler på steder du kan finne det:

Litteratur

Sist endret: 16.01.2024