Bilde av et viltbånd

Har du et viltbånd i bilen?

Høsten er her, dagene blir mørkere og med det er faren for å treffe på dyr i trafikken. Da er det smart å ha et viltbånd i bilen. Det viser hvem du skal ringe og hva du skal gjøre, dersom du kjører på et dyr.

– Statistisk er oktober og november «høysesong» for viltpåkjørsler. Med båndene blir det lettere å finne hendelsesstedet raskt og lokalisere og hjelpe dyret, som ofte kan løpe rundt med skader og store smerter, sier Lars Grasmo, fagansvarlig skogbruk i enhet næringsutvikling.

Viltbåndene inneholder informasjon om hva du kan gjøre for å unngå å kjøre på vilt og hva du skal gjøre ved et sammenstøt. Båndet hjelper deg også til å merke stedet der påkjørselen har skjedd slik at politi og ettersøksmannskapene lettere kan lokalisere ulykken og dyret.

Viltbåndene er gratis og kan i Aurskog Høland hentes på Esso Løken, YX Aurskog, YX Bjørkelangen og Bjørkelangen rådhus. I tillegg er det noen trafikkskoler som deler de ut.

Plikt å melde

Grasmo er sikker på at hverdagen til det operative mannskapet blir enklere når bilistene tar i bruk viltbåndene.

– Derfor er det uhyre viktig at folk melder ifra, slik at fallviltgruppa kan ettersøke. Det er bilistene dessuten lovpålag, påpeker han og håper at alle bilister betrakter viltbåndene som like viktige som de gule vestene og sørger for at de er med i bilen.

Mari Stevning Bekken, rådgiver Næringsutvikling og Lars Grasmo, fagleder Skogbruk
Mari Stevning Bekken, rådgiver i enhet næringsutvikling og Lars Grasmo, fagansvarlig skogbruk i enhet næringsutvikling, håper at viltbåndene skal bli like selvfølgelige å ha i bilen som de gule varselsvestene.

GODE RÅD NÅR DU FERDES LANGS VEIEN:

• Beveg blikket og vær oppmerksom på fareskilt for elg, de står der av en grunn.
  • Hjortevilt går sjelden alene, vær derfor oppmerksom på at det kan komme flere dyr etter hverandre.
  • Kjør litt saktere – fart har stor betydning for utfallet av møte med elg og annet hjortevilt. Senkes farten fra 80 til 70 km/t, reduseres risikoen med 50 %.
  • Ved påkjørsler – meld fra til politiet på telefon 02800.
  • Ser du skadet eller sykt hjortevilt – meld fra til politiet på telefon 02800 eller se kommunens hjemmeside for telefonliste til kommunens fallvilttjeneste.

Sist endret: 08.11.2023